Terhesség hétről-hétre: Második harmad / trimeszter

terhességi hetek - 2. trimeszter

Ebben az időszakban kezdjük igazán felfogni, hogy kisbabánk lesz. Most kezdik ezt mások is észrevenni rajtunk. A hányinger és a rosszullétek remélhetőleg már elmúltak, a harmadik trimeszter tünetei pedig még nem jelentkeznek. Várandósságunk legkellemesebb időszaka következik.


A magzat fejlődése a második trimeszterben

4. hónap
A magzat fejecskéjén a 14. héten jelennek meg az első hajszálak, és kezd nőni a szemöldöke is. Kialakul az apró fülkagylók jellegzetes formája. A baba már kortyolgatja a magzatvizet, és a vese megkezdi a vizelet-kiválasztást.

A 15. hétre kinőnek a körmei.  Már hallja az őt körülvevő hangokat, nemcsak a mama szívverését, gyomrának korgását, hanem a kívülről jövő zajokat is.

A 16. héten már a homlokát is tudja ráncolni, és időnként forgatja a szemét. Selymes pihe kezd nőni a bőrén. Sokat mozog, és azok a mamák, akik már szültek, már ekkor érezhetik a magzatmozgásokat.

Egy héttel később már szopja az ujját, és időnként grimaszokat vág. Kialakulnak a fogkezdemények. A csontocskái szilárdulni kezdenek. Bőven van még helye, a magzatvízben úszkál, mozog, forog.

5. hónap

A 18. héttől kezd el a baba testén hőszabályozó zsírréteg képződni. A szem ideghártyája már reagál a fényre. Bőre vöröses, állát, homlokát finom pihék borítják. Az első szülő kismamák rendszerint ekkor érzik meg először a baba mozgását.

A tejfogcsírák mögött fejlődni kezdenek az állandó fogak csírái is. A bőrén védő viaszréteg, más néven magzatmáz képződik.

A 20. héttől a baba szívhangjai már egyszerű sztetoszkóppal is hallhatók. Súlya kb. 250 gramm, a fejtetőtől a farkcsontig mért hossza kb. 13 centiméter. Ha erősebben rugdos, már a papa is érezheti a baba mozgását, ha ráteszi a kezét a mama hasára.

A 21. héttől már elég fejlettek a baba külső nemi szervei ahhoz, hogy ultrahanggal meg lehessen állapítani a nemét. Már különbséget tesz a zajok között, a túlságosan hangos, dübörgő zenére ijedt rúgkapálással válaszol. Képes megkülönböztetni a keserűt az édestől.

A leánymagzat petefészkében több mint hatmillió éretlen tüsző várakozik arra, hogy egyszer majd valamelyikből utód szülessen.

6. hónap

A 23. héttől képes a baba a fájdalomérzékelésre. Bőre ráncos, sokat kell még húsosodnia. Néha csuklik, ilyenkor a mama anyukája ütemes kis rángásokat érzékel.

A 24. héttől a megszületett baba már koraszülöttnek számítana. Életfontosságú szervei elég fejlettek ahhoz, hogy életben maradjon egy kis ideig, de a tüdeje még nem tudná önállóan ellátni a feladatát. Idegsejtjei is még csak most fejlődnek ki.

A 25. héttől felgyorsul a baba gyarapodása. Mostantól hetente kb. 1 cm-t nő, egyre jobban hízik. Felismerhető alvási ritmusa van. Bár továbbra is élénken mozog, egyre kevesebb helye van a forgolódásra.

Tüdeje folyamatosan fejlődik, de tökéletes csak a születés idejére lesz. Bőre egyre vastagabb, és egész testét elborítja már a pihe. Ha megszületne, nagyobb esélye lenne az életben maradásra, mert a légzésszabályozása már működne.

A 27. héten nyitja ki először a szemét és képes pislogni. A sötétséget és a világosságot már meg tudja különböztetni egymástól.

Változások a kismamánál

A tizennyolcadik hétre még a legmakacsabb reggeli rosszullétek is elmúlnak.

A kismama szívverése még jobban felgyorsul, akár 20%-kal is gyorsabban ver, hogy a megnövekedett mennyiségű vért tudja keringetni. A tüdő is 50 %-kal többet dolgozik a normálisnál. A fokozódó keringés fokozott izzadást is okoz.

A kismama mellei egyre nagyobbak, feszesebbek lesznek. Előfordulhat, hogy a mellbimbó egy ideig kellemetlenül érzékeny.
A méh gyorsan nő, már látszik a növekvő pocak. A terhesség előrehaladtával a növekvő méh kifelé fordíthatja a köldököt.

Vöröses csíkok jelenhetnek meg a kismama bőrén a nyúlástól, általában a hasfalon, a melleken, a csípőn, a combon. Ezek megjelenése elsősorban genetikai okokra vezethető vissza, de ha zsíros krémmel kenjük be a bőrünket, segíthet mérsékelni a tüneteket. A csíkok szülés után elhalványodnak.

Ahogy növekszik a méh, úgy tolódik egyre feljebb a kismama gyomra, ami gyakran gyomorégést okoz. Megelőzésképpen érdemes egyszerre csak kis adagokat fogyasztani, és naponta inkább többször enni.

A köldöktől lefelé egy halvány csík jelenhet meg (az ún. linea nigra), mely a terhesség végéig egyre sötétedik, és szülés után eltűnik.

A második harmadban már érezhetők az ún. Braxton-Hicks kontrakciók: a méh rendszeresen jelentkező, fájdalmatlan megkeményedései. Ilyenkor a kismama keménynek, feszesnek érzi a hasát 1-2 percig. Ezek az összehúzódások ártalmatlanok, segítik a méh növekedését, vérkeringését.

Visszerek jelenhetnek meg a kismama lábain, főleg, ha sokat kell állnia. Vizesedhet is a lába, ha sokat álldogál vagy gyalogol.

A második trimeszter végére egyre fáradékonyabb lesz a mama.

Mire figyeljünk?

Pihenés
Igyekezzünk sokat pihenni, ne cseréljük fel az éjszakát a nappallal. Kávét, fekete teát csak igen kis mennyiségben fogyasszunk.

A növekvő pocak miatt egyre kényelmetlenebbé válik az alvás. Egy szoptatópárna vagy egy-két kispárna jó szolgálatot tehet. Alátámaszthatjuk vele a pocakot, és kényelmes fekhelyet készíthetünk magunknak. Előbb-utóbb megtanulunk a párnákkal együtt átfordulni a másik oldalunkra, felébredés nélkül.

A növekvő súly háton fekve nyomhatja a háti vénát, ami a baba és a mama vérellátását egyaránt rontja. Ezért ha kellemetlen érzésünk van háton fekve – rosszullét, szédülés – többet már ne aludjunk így a terhesség alatt.

Táplálkozás
A rosszullétek elmúltával jelentkezhetnek a nagy „éhségrohamok”, és a kívánósság. A nagy éhségrohamokat naponta többszöri, kis étkezéssel előzhetjük meg. A megkívánt ételekről pedig nem kell lemondanunk, de a mértékletességre ügyeljünk. Édességet étkezések után és ne helyett fogyasszunk, és részesítsük előnyben a tej, túró, gyümölcsalapú, könnyebb édességeket.

Fogyasszunk mindennap nyers gyümölcsöt és zöldséget. Ha elegendő rostdús étel szerepel az étlapon, csökkennek az emésztési panaszok. Figyelem! Primőröket magas nitráttartalmuk miatt ne fogyasszunk!

Törekedjünk természetes állapotú alapanyagok felhasználására, kerüljük a tartósítószereket, mesterséges ízesítőket, színezékeket tartalmazó élelmiszerek fogyasztását. Figyeljünk a sófogyasztásunkra is, mert a túlzott sóbevitel növeli a vizesedésre való hajlamot. A zacskós levesek, leveskockák, ételízesítők is sok sót tartalmaznak!

Életmód
Ha hajlamosak vagyunk a visszeresedésre, próbáljunk minél többet magasra polcolt lábbal pihenni! Ha ülőmunkát végzünk, tegyünk a lábunk alá valamilyen kis zsámolyt, fénymásolópapír dobozt stb., hogy megelőzzük a vizesedést. A visszeresedésre hajlamos kismamák számára kifejezetten hátrányos, ha egész nap ülnek, ezért ők mindenképpen iktassanak be szüneteket, amikor egy kicsit járkálnak, mozognak.

Nagyon fontos a helyes testtartás is, mivel a terhesség alatt a hátra, a gerincre nagy munka hárul. Igyekezzünk kihúzni magunkat, nem „összeesve” ülni, és tegyünk kispárnát a hátunk mögé. Hát és derékfájásra nagyon jó hatással van az óriáslabdán való ülés, rugózás. Ülő munkát végzőknek is ajánlható.

Ruházat
Ideje megvenni az első kismamaruhákat. Az alapruhatárhoz két nadrágra, esetleg egy szoknyára, kényelmes blúzokra, pólókra lesz szükség. Fontos a kényelmes, nedvszívó, pamut fehérnemű, ami nem szorít, és nem vág sehol. A növekvő mellek miatt jól jöhet egy kényelmes pamut melltartó, aminek nem vágódnak be a pántjai. Kismellű nők számára kényelmesebbek lehetnek a belebújós modellek.

Koraszülés megelőzése
Figyeljünk a gyanús jelekre, s keressük fel időben az orvost, ha sokszor “keményedik” a pocak, ha hüvelyi vérzés jelentkezik, vagy ha a hüvelyi folyás a megszokottnál bővebb, állaga és színe pedig más, mint korábban. Fertőzésre utaló jel a nemi szervek viszketése, fájdalma, a csípő érzés vizelés közben.

Felkészülés a szülésre
A szülésre való felkészülés részét képezi a testmozgás is. Kismamatornára vagy kismamajógára a 13. héttől járhatunk. A mozgás nem csak a szülésre készít fel, de a terhesség tüneteit is enyhíti.

Ideje szülésfelkészítő tanfolyamot is választani. A kórház által szervezettre mindenképpen érdemes elmenni, mert ott lehet tájékozódni a helyi viszonyokról, a kórházi szokásokról. Ezen kívül is érdemes tájékozódni, milyen tanfolyamokat, foglalkozásokat tartanak még lakókörnyezetünkben, hiszen számos módon készülődhetünk, fizikailag és lelkileg egyaránt.

Termékek a pocakod ápolásához és a babaszobához:

Kismama termékek, kismama ápolók ›››
Stria elleni készítmények ›››
Szívhanghallgató ›››
Bio olajok ›››
Babaszoba ››
Babakocsi ››
Pelenkázás ››
Kiságyak ››

Babakelengye? Összeszedtük, hogy mire lesz szükséged!

Babakelengye lista: a legpraktikusabb dolgok rutinos anyák ajánlásával

 

Terhesség hétről-hétre: Harmadik harmad