A gyermeki beszéd fejlődése 2 és 3 éves kor között

beszed_2501.jpg

Korábbi cikkeinkből már kiderült, milyen nagy utat jár be a gyermek a beszédfejlődés során. Az első évben elsajátítja az anyanyelvére jellemző, könnyen ejthető hangokat, második születésnapjáig szavakat tanul, a harmadik életév pedig a mondatfejlődésé. Egyre ügyesebben fejezi ki magát, már nem csak közvetlen környezete érti meg.

A babanyelvből szépen, lassan anyanyelv lesz. A kétéves kisgyermek eleinte még nem használja a nyelvtani rendszert, csupán toldalékok nélkül egymás mellé illeszti az általa használt szavakat, ezért ezt a korszakot „telegrafikus”, „távirati” beszédnek hívjuk. (Én em. – Elmegyek. Hoj baba? – Hol van a baba? Ató je. – Leesett az autó.) Ami a mondat megértése szempontjából nem fontos, azt egyszerűen elhagyja, környezete legtöbbször így is megérti a beszédhelyzetből, mit szeretne közölni.

A gyermek eleinte két-három szót tesz egymás mellé mondatként, majd a fejlődés során már 4-5 szóból álló mondatot is mond. (Mókuska fejmászott fája, jeesett. – A mókuska felmászott a fára, leesett.) A leggyakrabban használt, a szókincs alapját képező sok főnév mellé bekerülnek az igék (ad, kér, fut…). Néhány kérdőszó (hol? ki?), névmás (enyém, őt), valamint néhány egyszerű melléknév is (szép, piros) felbukkan.

Később megjelennek a toldalékok, elsőként általában a tárgy –t ragja (babát, hajót), a helyet határozó –ba(n)/-be(n), (atóban, kertben) és a birtoklást kifejező –é, -m (babáé,hasam) . Ilyenkor kezdenek a gyermekek sajátos szavakat alkotni, hiszen bizonyos hangokat, hangzó-torlódásokat nehéz kiejteni: fomokmás – fogmosás, guglóf- kuglóf, mokedli – nokedli, szemköldök – szemöldök. Ezeket a kedves elszólásokat, érdekes szavakat érdemes a gyermek naplójába feljegyezni, a későbbiekben remek szórakozás a gyermekkel együtt újra elolvasni, miket mondott, talált ki kicsi korában.

Mit tehet a szülő, hogy elősegítse a gyermek beszédfejlődést kétéves kor után?

Továbbra is nagyon fontos a helyes beszédpélda, a tiszta hangképzés. Ennyi idősen még sok kisgyereknél nem alakulnak ki a nehezen ejthető hangok, ezeket mással helyettesíti vagy torzítja. Ez az élettani pöszeség. Ne javítsuk ki, ötéves korig általában magától rendeződik a probléma.

Szintén sok kisgyermeknél fordul elő két-hároméves korban a „nem folyamatos beszéd. Ennyi idősen ez még nem igazi dadogás, csupán időnyerés, hogy a sebesen száguldó gondolatokat a kisgyermek a rendelkezésére álló szókinccsel ki tudja fejezni. Ez is természetes jelenség, logopédiai kezelésre nincs szükség, csupán a szülők türelmes, segítőkész jelenlétére.

A helytelen szórendet, rosszul használt toldalékokat ne direkt javítsuk, hanem inkább ismételjük meg a szót, a mondatot helyesen, esetleg visszakérdezve. (Apa nem elment? Nem, apa még nem ment el. És itt vannak a bagolyok… Ezekre a baglyokra gondolsz?)

Ne hasonlítsuk gyermekünk beszédfejlődését máséhoz! Még a testvérek között is vannak eltérések abban, hogyan alakul ki a nyelv. Ha aggódunk azért, hogy keveset beszél, vagy azt vesszük észre, hogy nem figyel a beszédre, nem érti, mit kérünk tőle, forduljunk szakemberhez! A háziorvos, a védőnő, aki ismeri a gyermeket és addigi fejlődését, meg tudja mondani, kell-e logopédushoz fordulni és hova, érdemes-e hallásvizsgálatot kérni. Általában elmondható, hogy 2,5 éves kor előtt nem szoktunk logopédiai terápiát kezdeni, inkább időt adunk a gyermeknek, hogy a maga ütemében fejlődjön.

Élvezzünk és használjunk ki minden alkalmat a beszélgetésre, a saját szavainkkal történő mesére, s ha mégis tévét néz a gyermek, legyünk ott vele, hogy tudjon kérdezni, tudjunk neki magyarázni. Leginkább a kötetlen, szabad mese, beszélgetés fejleszti a beszédet, de ebben az életkorban már jó hatással lehet a gyermekre, ha más gyermek beszédét hallja a játszótéren, a bölcsődében. Nagyon kedves jeleneteket láthatunk-hallhatunk, amikor két, a beszédet éppen csak tanuló kicsi kommunikál egymással…

Az egészségesen fejlődő, a beszédfejlődést támogató környezetben nevelkedő kisgyermekek legtöbbje hároméves korban az óvodába kerülve képes a felnőtt beszédét megérteni, rövidebb mesét végighallgat és a saját szavaival mesél, szükségleteit kifejezi, gyermektársaságban játékát beszéddel kíséri. Ide jutott el az első gurgulázó, gőgicsélő hangoktól. Nagyszerű teljesítmény, ugye?

Elges Renáta logopédus

hirdetés
logopédus
Előző cikkÚtleírás: India színei
Következő cikkHasmenés gyermekkorban

28 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Kedves Renáta!

    Kisfiam akit nevelt gyerekként nevelek 3. hónapja, május elsején töltötte a 2 évet. Előzőleg egy másik nevelő családnál élt 3 hónapos kora óta. Még egyáltalán nem beszél semmit. Csak egy e betűvel és ujja mutatásával kommunikál velünk, és visítással fejezi ki akaratát. Néha két betűs szavakat próbálgat folyamatosan mondani, de nem tudatosan. Pl. mamamamamamama… bababababa… tetetete…. kb. ennyi a próbálkozása. Indokolt e az aggódás, vagy várhatunk még a megszólalásra valameddig, mivel lelki megpróbáltatásokból volt neki épp elég eddigi kis életében.

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdvözlettel: Éva

    • Kedves Éva!

      Ha van rá módjuk, mielőbb keressenek fel egy gyógypedagógus-logopédust, ha lehet csoportos, mozgásos-zenés-beszédindító foglalkozásra kellene járni, hogy a beszédkésésből adódó frusztrációk ne terheljék a gyermek amúgy sem könnyű életét. Azért sem érdemes várni, mert egy idő után a többi terület fejlődését is befolyásolja a beszédkésés (játék, figyelem, kognitív -és érzelmi területek). Biztosan nagyon gyorsan fog fejlődni a gyermek, ha életkörülményei tartósan nyugodtak lesznek! Sok sikert kívánok, üdvözlettel,
      Zsófi

  2. Kedves Renáta!

    Kislányom márciusban volt 2 és fél éves. Mindent megért. Bár nagyon akaratos és önálló kislány. A problémám az, hogy csak pár szót mond ki érthetően pl:(csókolom, szia, anya, apa, drágám, sárga stb..) Vannak olyan szavak is, amiket csak egyszer mondott ki még. Nagyon kommunikatív, folyamatosan beszél, de csak baba nyelven és sajnos még én sem értem, hogy mit szeretne. Rendszerezett az életünk. Nincs testvére. Egy jól beállt napirendünk van, ami szinte napról napra percre pontos. Semmivel nem tudom rávenni, hogy fejezze ki magát. pl: éhes, szomjas,hogy hívják stb… Ha álmos lefekszik az ágyába és ezzel mutatja, hogy aludni akar. Szinte mindent kipróbáltam már, hogy rávegyem arra, hogy fejezze ki magát és számomra érthetően mondja el. Állandóan énekelünk, vagyis én. Könyvből olvasok neki mondókákat. Egyedül a számok érdeklik. 10-ig elszámol velem. Szeretném, hogy most már a magába szívott szavakat ő is kimondja. Mit tehetek még ennek érdekében?

    Előre is köszönöm a válaszát.

    • Kedves Barbara!

      Feltehetőleg robbanás szerűen be fog indulni a beszéd, a nyár mindig sok ilyen változást hoz a gyerekek életében, de ha önt megnyugtatja, keressenek fel egy logopédust, aki személyes találkozás alapján tud ötleteket adni, hogy miben lehetne segíteni, változtatni. Átlagban 2 éves korra 50 körül szokott lenni az aktív szókincs, de ez egy nagy átlag, aggodalomra semmi ok! Ha azonban őszre sem tapasztal jelentős változást, és a gyermek még mindig sokat halandzsázik babanyelven, akkor szeptemberben legkésőbb el kellene menni logopédushoz, aki a figyelmet-mozgást-kognitív funkciókat együttesen, globálisan megvizsgálja, valamint a nyelvi képességeket is megfigyeli, és ha kell, játékos beszédindító foglalkozást tud nyújtani.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  3. Kedves Renata

    Kislányom most 25 hónapos!!Mindent megért és minden készségfejlesztő játékot ki rak!!!de keveset beszél!
    Mondja hogy (vau, cic, papa, tü-tü , apa, mama nem , te-te, nene)
    Hogy ebben a korban ez megfelelő ez a beszéd?Vagy forduljak orvoshoz!!!Nagyon aggodom!!!!
    Üdv: Reni

    • Kedves Reni!

      Ha nagyon aggódik, akkor mindenképpen menjenek el egy logopédushoz, aki nem csak azt tudja felmérni, hogy az aktív beszéd, amit jelenleg használ a gyermek, mennyiben felel meg a korának, hanem egyéb képességeit – nagymozgását, finommotorikáját, beszédértését, szociális és érzelmi érettségét, figyelmét – is megvizsgálja, és ebből a globális képből tud következtetni arra, hogy a kislány nyelvi fejlődése hol tart, igényel-e fejlesztést. Önmagában véve ez a szókincs, mennyiségileg, kevésnek mondható, de sosem szabad csak ez alapján megítélni a beszéd állapotát, mert minden gyermeknél kicsit másként fejlődik a beszéd. Ezért mindenképpen személyes vizsgálat, irányított játékos megfigyelés alapján lehet véleményt mondani. Keressenek fel egy logopédust.
      Üdvözlettel, Zsófi

  4. Tisztelt Elges Renáta!
    Aggódva írok 2 és fél éves kislány unokámról, aki eddig
    beszédes, hosszú mondókákat megjegyző, értelmesen kérdező
    válaszolgató volt. Mintegy három hete tapasztaltuk feleségemmel, hogy nem tud szavakat kimondani, helyettük lalalázik, hadar. Ez nem minden szóra igaz, de a folyamatos beszéde elakadt, inkább nem beszél, kezét a szája elé kapja, ha valamit ki akar mondani de nem tudja. Viszont jól emlékszik mindenre, mindent ért amit mondunk neki. Lányomék családi élete rendezett, szeretik kislányukat. Talán fontos, hogy 2 hónapja született meg kislányunokám kisöccse, akit szeret dajkálni, puszilgatni.
    Várom válaszát, mi a teendő? Mire kell számítanunk?
    Tisztelettel
    DrKB

    • Tisztelt Uram!

      Aggodalma nem ok nélküli, érdemes lenne felkeresni egy logopédust. Önmagában véve a beszéd elakadása ebben az életkorban teljesen természetes lehet, az un. „nem folyamatos beszéd szakasza” – ami dadogáshoz hasonlíthat leginkább – ugyanis ilyenkor szokott jelentkezni. A fent leírtak alapján egy személyes logopédiai vizsgálattal lehetne eldönteni, hogy mennyiben tér el a normál fejlődési szakasztól az, hogy a gyermek tesz egy akarattalan mozgást is (szájához kapja a kezét), nem mondja inkább, amit szeretne. A kistestvér születésével biztosan összefügg ez a tünet, lehetséges, hogy lecseng néhány héten belül, de ha 1-2 hónapig is fennáll, akkor érdemes szakemberhez fordulni, nehogy komolyabb beszédfélelem alakuljon ki a kislányban.
      Üdvözlettel,
      Kiss Gy.Zsófia, logopédus

  5. Kedves Andrea! Kisfiam 27 hónapos és nem akar beszélni.Mond szavakat és ha a mesekönyvet nézzük bármit kérdezek mindent megmutat.Nagyon sokszor kérdezi hogy anya ez? mindig elmondom neki hogy mi micsoda.Pedig mindennek tudná a nevét de mégsem mondja ki.Most elkezdett járni bölcsődébe, és ott is azt mondják hogy lusta beszélni.Igaz még csak 2 hete jár.De nagyon jól beilleszkedett imád bölcsibe járni.Hogyan tudnám rávenni arra hogy beszéljen.Mond szavakat és amiket mond általában tisztán kiejti de rengetegszer úgy magyaráz hogy hablatyol.Van valami praktika amivel esetleg rávehetem a beszédre?Vagy a bölcsődébe jobban elkezd majd beszélni?Várom válaszát.Tisztelettel:Anita

    • Kedves Anita!

      „Rávenni” nem igazán lehet a gyermekeket a beszédre, ezek az idegrendszer érésével összefüggő, gyakorláson, beszédkésztetésen alapuló bonyolult folyamatok, amik elősegíthetőek célzott játékokkal, beszédindító logopédiai foglalkozásokkal . Tudatosan a gyermek nem tudja befolyásolni a beszédét, tehát nem lehet „lusta” a beszédre. Jó hír, ha mindent ért, néhány dolgot mond is, így biztosan egyre több dolgot fog mondani rövidesen. Segíthet ilyen esetben egy mozgásos-beszédindító terápia. Javaslom, hogy ha a halandzsázás nem csökken, akkor néhány hónapon belül keressenek fel egy logopédust. Nem kell megijedni, biztosan el fog indulni a beszéd, de jó, ha nem késik ez túl sokat. Mindenféle mondókázós-éneklős, mozgást beszéddel összekapcsoló játék jótékony és nagyszerű örömforrás a gyerekeknek.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  6. Kedves Renáta!
    Kisfiam márciusban töltötte a 2 évet, sokat beszélünk hozzá, de ő nem hajlandó beszélni. 10-11 hónaposan mondta baba, mama, papa…, 1 évesen anya, kicsit később apa, aztán 1,5 évesen azt, hogy „nincs”, de az előzőleg mondottakat nem olyan, mintha elfelejtette volna! Olyan 20 hónapos kora óta viszont semmit, csak szótagokat di, dé, déj. 20 hónapos korában kistestvére született, lehet, hogy ez „zavarta” meg? Nem foglalkozunk vele kevesebbet, szerintem ez nem lehet probléma. Kell-e aggódnunk, vagy szakemberhez fordulnunk?
    Válaszát előre is köszönöm: Bernadett

    • Kedves Bernadett!
      Javaslom, hogy keressnek fel egy logopédust, aki nem csak a beszéd, de az összes fejlődési terület együttes vizsgálatával (mozgás,gondolkodás, figyelem, érzelmi fejlődés, játéktevékenység) foglalkozik, és meg tudja állapítani, hogy emögött milyen probláma húzódhat. Ha bármilyen eltérés található a fejlődésben, akkor szerencsére még nagyon időben vannak, korai fejlesztéssel lehet rajta segíteni, ha mindent rendben találnak, akkor várhatóan rövid időn belül beindul majd a beszéd. Azért fontos mielőbb felkeresni a szakembert, mert egy elinduló beszédfejlődés torpant meg, és ennek sokminden lehet a hátterében. De hangsúlyozom, hogy nagyon időben vannak még, megijedni nem kell, minden gyermek más, lehet ez a normál fejlődés része is, ami magától fog változni.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  7. Tisztelt Renáta azt szeretném megkérdezni,hogy a két és féléves fiú unokám nagyon szépen érthetően beszélt egyik napról a másikra elkezdett bizonyos szavakat dadogva ismételve mondani.A környezetében nem történt semmi változás,a családi körülménye rendezett nyugodt harmonikus.Várom szakmai hozzá értő szavait, egy aggódó nagytata.

    • Kedves Sándor!

      A leírtak alapján nagyon kicsi a valószínűsége, hogy unokájánál valódi dadogás kezdődött volna. Feltehetőleg ez csak „nem folyamatos beszéd”, ami olyankor alakul ki, amikor egy gyermek már nagyon sokat tud a nyelvről, a passzív tudása már nagyon nagy, de még nehezen tudja az artikulációját olyan gyorsan irányítani, amilyen gyorsan és sokmindent el akar mondani. Amennyiben fennmarad ez a helyzet több hónapon keresztül, vagy erősödik ez a tünet, netán az arca eltorzul amikor megakad a beszédben, vagy zavarni kezdi őt, hogy nem sikerül elmondania, amit szeretne, akkor érdemes felkeresni egy logopédust. Addig pedig teljes természetességgel érdemes kezelni ezt, akár időnként megelmítve, hogy kivárjuk őt, lassan, nyugodtan próbálja meg elmondani, amit szeretne. Ritmusos mozgással kísért mondókák, dalok jól oldják az ilyen tüneteket.
      Aggodalomra semmi ok,
      üdvözlettel,
      Zsófi

  8. a kisfiam 2es fel eves es meg nem akar beszelni mondja a szavaknak az elejet vagy a veget en ertem h mit akar mondani de mas nem.pityu ezt a szot tisztan kimondja.mit tegyek hova vigyem?

    • Kedves Andrea!

      A kerületi nevelési tanácsadóban, vagy logopédiai szakszolgálatnál kellene érdeklődni, hogy az Önök lakóhelyéhez közel hol lehet logopédiai vizsgálatot kérni. Esetleg a közeli óvodában is érdeklődhet, minden oviban van logopédus, javaslom, hogy beszéljen Vele, biztosan tud segíteni, hogy a környéken kihez lehet fordulni. Nálunk, a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpontban is van komplex logopédiai vizsgálat, a fenti honlapon megtalálja az elérhetőségeket. Kicsi az esély rá, hogy most rögtön rendszeres logopédiai terápiára kell majd járni, hiszen még ez alakulhat magától is, a gyerekek néha 1-2 hónap alatt rengeteget változnak. Viszont már érdemes megvizsgálni, hiszen fontos, hogy mások is értsék a beszédét, illetve ha ősztől ovis lesz, akkor ez elengedhetetlen. Mindenképpen menjenek el logopédushoz a tavasz folyamán.

      Üdvözlettel,
      Zsófi

  9. a kislanyom 3 eves es keveset beszel meg ert mindent el magyaraza a maga nyelven amit csak en ertek meg kivul allo mar nem erti meg mond egy par szot tisztan ki ejti a betuket nem selypit de meg sem akar beszelni tanacstalan vagyok itt serbiaban nem nagyon talalni magyar nyelvu logopedust ahol mi lakunk ot nincs is mit csinaljak ?

    • Kedves Andrea!

      A leírtak alapján mindenképpen kellene valahol mégis találni egy magyar logopédust, ugyanis személyes vizsgálat során lehetne kideríteni, hogy mi minden áll annak hátterében, hogy kislánya még nem beszél. Mielőbb fel kellene keresni egy logopédust! Ha otthon sokat foglalkoznak egy gyermekkel, mesélnek neki, meghallgatják őt, és jól érthető beszédpéldát kap, akkor személyes találkozás alapján, és rendszeres kontroll mellett tud további tanácsot adni egy logopédus, hogy mivel hogyan segítsék a beszédfejlődést, de először ehhez állapotfelmérés, vizsgálat szükséges.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

      • talaltam es el is vittem logopedushoz a kislanyom ,nem sokat tudot mondani mert nem akart egy szot se mondani de a latotak alapjan nem lat rajta semmi ojasmit amitol nem beszelne jo a hallasa latasa memorijaja egyedul kirakot egy kirakost a szineket mind felismerte szoval mindent tud amit egy 3 eves csak ep nem rakja osze a szavakat legkozeleb ot hagyom nala ugy jobban bir vele foglalkozni es akor tud majd tobbet mondani.koszonom a valaszat!

  10. KET eves kisfiam,nem akar beszelni,nem tudd,ket-harom szott,mama,tata,papa,baba,,nem tudja kiejteni a betukket,tobszori probalkozz utan,rea kellett,jonunk,nem halgathatunk a csaladi orvosra,nem varhatjuk,hogy kisfiunk3eves korra utan is neki foghat beszelni,ebben,nem,hiszunk matr,mi az elso lepes hovva forduljunk,phihologushoz,vagy logopedhoz,a halassavval,nincs semmi baj,a megfigyelo kepessegevel sem/mihamarabb szeretnenk valaszt kapni,mi a teendonk,ebbeen az esetben,hova forduljunk?

    • Kedves Annamari!

      Azt javasolnám, hogy keressenek fel egy logopédust, valamint kérjenek a háziorvostól egy beutalót hallásvizsgálatra. Lehet olyan pici hallássárülés, amit a kívülálló nem vesz észre, a beszédfejlődést viszont hátráltathatja. Ha logopédushoz mennek, úgyis az első teendők között fogja javasolni a hallásvizsgálat elvégzését. Biztos vagyok benne, hogy egy jó logopédus a kisfiú alapos vizsgálata, a szülők kikérdezése után használható tanácsokat fog adni Önöknek.

      Üdvözlettel,
      Renáta

      • Nagyon szeppen koszonjuk a reank szant idoott,a gyerekkel voltunk,voltunk fulvizsgalatton masfeleves korabban,ugyan is tobbszori f.pucolass uttan,megfigyeltunk,allandoan,verres valadek,pucolodott,a kicsi fulebbol,ezert fordultunk orvoshoz azert ahol fulcsepeket,irtak neki,ami kezelesse utan a verzez kimaradt. A tegnap nagyon sok probalkozzas uttan a kisfiunk,toobb szott probalt kimondani,ezekkozt,a testveret hivva,,gyere,pa,ko,tuttu(az autonak)ez szamunkkra es reszere is nagy ellorre haladass volt,aminek nagyon orvendtunk,de nem elegszunk meg enyivell,ezert elviszunk a napokbban,fulvizsgallatra,megegyszer,remenykedunk abban amit on,segitett valaszavval,szeretnenk meg anyit kerdezni,on szerint menyi,idoben,telne,mig kisfiunk,beszelni,mi falun lakunk,es az emberwek nagyon roszindulatbol,ossszevissza kerdeznek,hogy gyerekunk nemma,hat ha szeintunk,enyi szot beszel,akkor nemm lehet az,anyosom(a ferjem anyukaja egy keresztenytaborban dolgozik,ahovva,ahova,n.sokfele emberjar ezzek kozt szerinte,olyanok akik,30-40evessen is csak 3-4 szot beszelnek,lehetseges,ilyen?En mindent megfogok tenni,amit csak lehet,barhovva elviszem keruljen barmenyibbe,csak beszeljen!!!!!

      • A ferjem o roman nemzetisegu,valyon a ketfele nyelvbeszed zavarhatta-e meg kisfiam,hogy tobb mind ketevessen nem beszel!?

        • Kedves Annamari!

          Nagyon sokat tesznek a kisfiúért, az erre fordított idő bőségesen meg fog térülni. Falun sokkal nehezebb jó szakembert találni, és bizony, falun könnyebben megszólják azt, aki egy kicsit eltér az átlagostól, megszokottól. Erre csak azt tudom mondani, hogy nem kell velük foglalkozni, az Ön lelkiismerete nyugodt lehet, hogy helyesen foglalkozik a gyermekével.

          Jól sejti, a kétnyelvű környezet nehezíti a beszédfejlődést, ezek a gyermekek sokszor az átlagosnál később, csak három éves koruk körül kezdenek el beszélni. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a gyermek megszokja, ki beszél vele magyarul és ki románul, tehát Ön mindig magyarul szóljon hozzá, a férje pedig mindig románul. Így könnyítik meg a kicsi dolgát, de tudom, ez Önöknek nehezebb lesz. Bízzanak magukban és a kisfiúban, ha lassabban is, de észrevehetően fejlődni fog a beszéde. Ha hároméves koráig nem tapasztalnak változást, keressenek fel egy logopédust.

          Üdvözlettel,
          Renáta

Comments are closed.