A gyermeki beszéd fejlődése 2 és 3 éves kor között

beszed_2501.jpg

Korábbi cikkeinkből már kiderült, milyen nagy utat jár be a gyermek a beszédfejlődés során. Az első évben elsajátítja az anyanyelvére jellemző, könnyen ejthető hangokat, második születésnapjáig szavakat tanul, a harmadik életév pedig a mondatfejlődésé. Egyre ügyesebben fejezi ki magát, már nem csak közvetlen környezete érti meg.

A babanyelvből szépen, lassan anyanyelv lesz. A kétéves kisgyermek eleinte még nem használja a nyelvtani rendszert, csupán toldalékok nélkül egymás mellé illeszti az általa használt szavakat, ezért ezt a korszakot „telegrafikus”, „távirati” beszédnek hívjuk. (Én em. – Elmegyek. Hoj baba? – Hol van a baba? Ató je. – Leesett az autó.) Ami a mondat megértése szempontjából nem fontos, azt egyszerűen elhagyja, környezete legtöbbször így is megérti a beszédhelyzetből, mit szeretne közölni.

A gyermek eleinte két-három szót tesz egymás mellé mondatként, majd a fejlődés során már 4-5 szóból álló mondatot is mond. (Mókuska fejmászott fája, jeesett. – A mókuska felmászott a fára, leesett.) A leggyakrabban használt, a szókincs alapját képező sok főnév mellé bekerülnek az igék (ad, kér, fut…). Néhány kérdőszó (hol? ki?), névmás (enyém, őt), valamint néhány egyszerű melléknév is (szép, piros) felbukkan.

Később megjelennek a toldalékok, elsőként általában a tárgy –t ragja (babát, hajót), a helyet határozó –ba(n)/-be(n), (atóban, kertben) és a birtoklást kifejező –é, -m (babáé,hasam) . Ilyenkor kezdenek a gyermekek sajátos szavakat alkotni, hiszen bizonyos hangokat, hangzó-torlódásokat nehéz kiejteni: fomokmás – fogmosás, guglóf- kuglóf, mokedli – nokedli, szemköldök – szemöldök. Ezeket a kedves elszólásokat, érdekes szavakat érdemes a gyermek naplójába feljegyezni, a későbbiekben remek szórakozás a gyermekkel együtt újra elolvasni, miket mondott, talált ki kicsi korában.

Mit tehet a szülő, hogy elősegítse a gyermek beszédfejlődést kétéves kor után?

Továbbra is nagyon fontos a helyes beszédpélda, a tiszta hangképzés. Ennyi idősen még sok kisgyereknél nem alakulnak ki a nehezen ejthető hangok, ezeket mással helyettesíti vagy torzítja. Ez az élettani pöszeség. Ne javítsuk ki, ötéves korig általában magától rendeződik a probléma.

Szintén sok kisgyermeknél fordul elő két-hároméves korban a „nem folyamatos beszéd. Ennyi idősen ez még nem igazi dadogás, csupán időnyerés, hogy a sebesen száguldó gondolatokat a kisgyermek a rendelkezésére álló szókinccsel ki tudja fejezni. Ez is természetes jelenség, logopédiai kezelésre nincs szükség, csupán a szülők türelmes, segítőkész jelenlétére.

A helytelen szórendet, rosszul használt toldalékokat ne direkt javítsuk, hanem inkább ismételjük meg a szót, a mondatot helyesen, esetleg visszakérdezve. (Apa nem elment? Nem, apa még nem ment el. És itt vannak a bagolyok… Ezekre a baglyokra gondolsz?)

Ne hasonlítsuk gyermekünk beszédfejlődését máséhoz! Még a testvérek között is vannak eltérések abban, hogyan alakul ki a nyelv. Ha aggódunk azért, hogy keveset beszél, vagy azt vesszük észre, hogy nem figyel a beszédre, nem érti, mit kérünk tőle, forduljunk szakemberhez! A háziorvos, a védőnő, aki ismeri a gyermeket és addigi fejlődését, meg tudja mondani, kell-e logopédushoz fordulni és hova, érdemes-e hallásvizsgálatot kérni. Általában elmondható, hogy 2,5 éves kor előtt nem szoktunk logopédiai terápiát kezdeni, inkább időt adunk a gyermeknek, hogy a maga ütemében fejlődjön.

Élvezzünk és használjunk ki minden alkalmat a beszélgetésre, a saját szavainkkal történő mesére, s ha mégis tévét néz a gyermek, legyünk ott vele, hogy tudjon kérdezni, tudjunk neki magyarázni. Leginkább a kötetlen, szabad mese, beszélgetés fejleszti a beszédet, de ebben az életkorban már jó hatással lehet a gyermekre, ha más gyermek beszédét hallja a játszótéren, a bölcsődében. Nagyon kedves jeleneteket láthatunk-hallhatunk, amikor két, a beszédet éppen csak tanuló kicsi kommunikál egymással…

Az egészségesen fejlődő, a beszédfejlődést támogató környezetben nevelkedő kisgyermekek legtöbbje hároméves korban az óvodába kerülve képes a felnőtt beszédét megérteni, rövidebb mesét végighallgat és a saját szavaival mesél, szükségleteit kifejezi, gyermektársaságban játékát beszéddel kíséri. Ide jutott el az első gurgulázó, gőgicsélő hangoktól. Nagyszerű teljesítmény, ugye?

Elges Renáta logopédus

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

logopédus
Előző cikkÚtleírás: India színei
Következő cikkHasmenés gyermekkorban

28 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Tisztelt Renàta! Kisfiam most tölti a 3.életévét Jul.4.- én beszélni beszél csak az a Baja h t-betûvel minds szinte mindent pl:kanàl-talàl,pàrna-pàta,répa-pata… Ezzel MIT tudok csinàlni meet hiàba leülök vele ès tanítom nem tudja kimondani szèpen.MIT javasol?kérném segitségét.Elmore is köszönöm

    • Kedves Henrietta!

      Ez még élettanilag lehet jellemző ebben a korban, de esetleg érdemes egy hallásvizsgálatot és egy nyelvfék-vizsgálatot csináltatni, ebből kiderülhet, hogy a beszédhanghallásával van-e probléma (pl. gyakori orrdugulás, nagyobb mandulák miatt), vagy netán a nyelvfék kissé lenőtt, és nem tudja felemelni a nyelvet eléggé, hogy más hangzókat is képezzen. Ha ezek rendben vannak, akkor játékos nyelvtornával érdemes nyelvemelő gyakorlatokat csinálni, mézet nyalogatni a felső ajakról, csettinteni, mint a lovak, ropit megérinteni nyelvheggyel. Ilyesmiket szép számban találhat az interneten. Az azonban még biztos, hogy ép beszédhanghallás mellett sem kell tudni ennyi idősen megkülönböztetni a hangokat egyesével, tehát az otthoni “tanitgatás” semmiképp ne a betűkkel, hangokkal legyen kapcsolatban! Inkább sokat mondókázzanak, énekeljenek, és mindig próbáljon lassan, a gyermekhez leguggolva beszélni Hozzá!
      Ha 3-4 hónap alatt nem tisztul a beszéde, akkor a fent említett vizsgálatokra érdemes lenne elmenni!
      Üdv, Zsófi

  2. Kedves Reni!

    Szerintem érdemes még ezt a nyarat megvárni, és ha nincs jelentős fejlődés, nem lesz egyre több szó a szókészletében és nem indul el a rövid mondatok használata, akkor ősszel keressenek fel egy logopédust! Átlagban igaz, hogy rövid mondatokban szoktak már beszélni az ennyi idős gyermekek, de nagyon gyakori az ilyen szintű egyéni eltérés, és a nyár mindig a különösen nagy spontán fejlődések időszaka. Ősszel sem lesznek még elkésve az esetleges beszédindító terápiáról, ami segíthet majd, hogy gyorsabbá váljon a nyelvelsajátítás. Az viszont külön jó, ha terápia nélkül, magától tud rendeződni a probléma. Véleményem szerint adhatnak erre még két hónap esélyt!
    Üdvözlettel, Zsófi

  3. Tisztelt Renáta!
    Kisfiam 26 hónapos múlt. Az a kérdésem, hogy mennyire normális az, ha szavakat mond, bár nem mindig érthetően. Vagy a szóvégek lemaradnak pl: kakas helyett csak annyit mond: kaka, víz helyett ví. Úgy hallottam, már rövid mondatokat tudni kéne mondani, de legtöbbször csak 1-1 szót mond. mindent megért, ki tudja magát fejezni, ha szomjas mondja hogy inni, vagy ha éhes, enni stb…
    Válaszát előre is köszönöm.

Comments are closed.