A gyermeki beszéd fejlődése 2 és 3 éves kor között

beszed_2501.jpg

Korábbi cikkeinkből már kiderült, milyen nagy utat jár be a gyermek a beszédfejlődés során. Az első évben elsajátítja az anyanyelvére jellemző, könnyen ejthető hangokat, második születésnapjáig szavakat tanul, a harmadik életév pedig a mondatfejlődésé. Egyre ügyesebben fejezi ki magát, már nem csak közvetlen környezete érti meg.

A babanyelvből szépen, lassan anyanyelv lesz. A kétéves kisgyermek eleinte még nem használja a nyelvtani rendszert, csupán toldalékok nélkül egymás mellé illeszti az általa használt szavakat, ezért ezt a korszakot „telegrafikus”, „távirati” beszédnek hívjuk. (Én em. – Elmegyek. Hoj baba? – Hol van a baba? Ató je. – Leesett az autó.) Ami a mondat megértése szempontjából nem fontos, azt egyszerűen elhagyja, környezete legtöbbször így is megérti a beszédhelyzetből, mit szeretne közölni.

A gyermek eleinte két-három szót tesz egymás mellé mondatként, majd a fejlődés során már 4-5 szóból álló mondatot is mond. (Mókuska fejmászott fája, jeesett. – A mókuska felmászott a fára, leesett.) A leggyakrabban használt, a szókincs alapját képező sok főnév mellé bekerülnek az igék (ad, kér, fut…). Néhány kérdőszó (hol? ki?), névmás (enyém, őt), valamint néhány egyszerű melléknév is (szép, piros) felbukkan.

Később megjelennek a toldalékok, elsőként általában a tárgy –t ragja (babát, hajót), a helyet határozó –ba(n)/-be(n), (atóban, kertben) és a birtoklást kifejező –é, -m (babáé,hasam) . Ilyenkor kezdenek a gyermekek sajátos szavakat alkotni, hiszen bizonyos hangokat, hangzó-torlódásokat nehéz kiejteni: fomokmás – fogmosás, guglóf- kuglóf, mokedli – nokedli, szemköldök – szemöldök. Ezeket a kedves elszólásokat, érdekes szavakat érdemes a gyermek naplójába feljegyezni, a későbbiekben remek szórakozás a gyermekkel együtt újra elolvasni, miket mondott, talált ki kicsi korában.

Mit tehet a szülő, hogy elősegítse a gyermek beszédfejlődést kétéves kor után?

Továbbra is nagyon fontos a helyes beszédpélda, a tiszta hangképzés. Ennyi idősen még sok kisgyereknél nem alakulnak ki a nehezen ejthető hangok, ezeket mással helyettesíti vagy torzítja. Ez az élettani pöszeség. Ne javítsuk ki, ötéves korig általában magától rendeződik a probléma.

Szintén sok kisgyermeknél fordul elő két-hároméves korban a „nem folyamatos beszéd. Ennyi idősen ez még nem igazi dadogás, csupán időnyerés, hogy a sebesen száguldó gondolatokat a kisgyermek a rendelkezésére álló szókinccsel ki tudja fejezni. Ez is természetes jelenség, logopédiai kezelésre nincs szükség, csupán a szülők türelmes, segítőkész jelenlétére.

A helytelen szórendet, rosszul használt toldalékokat ne direkt javítsuk, hanem inkább ismételjük meg a szót, a mondatot helyesen, esetleg visszakérdezve. (Apa nem elment? Nem, apa még nem ment el. És itt vannak a bagolyok… Ezekre a baglyokra gondolsz?)

Ne hasonlítsuk gyermekünk beszédfejlődését máséhoz! Még a testvérek között is vannak eltérések abban, hogyan alakul ki a nyelv. Ha aggódunk azért, hogy keveset beszél, vagy azt vesszük észre, hogy nem figyel a beszédre, nem érti, mit kérünk tőle, forduljunk szakemberhez! A háziorvos, a védőnő, aki ismeri a gyermeket és addigi fejlődését, meg tudja mondani, kell-e logopédushoz fordulni és hova, érdemes-e hallásvizsgálatot kérni. Általában elmondható, hogy 2,5 éves kor előtt nem szoktunk logopédiai terápiát kezdeni, inkább időt adunk a gyermeknek, hogy a maga ütemében fejlődjön.

Élvezzünk és használjunk ki minden alkalmat a beszélgetésre, a saját szavainkkal történő mesére, s ha mégis tévét néz a gyermek, legyünk ott vele, hogy tudjon kérdezni, tudjunk neki magyarázni. Leginkább a kötetlen, szabad mese, beszélgetés fejleszti a beszédet, de ebben az életkorban már jó hatással lehet a gyermekre, ha más gyermek beszédét hallja a játszótéren, a bölcsődében. Nagyon kedves jeleneteket láthatunk-hallhatunk, amikor két, a beszédet éppen csak tanuló kicsi kommunikál egymással…

Az egészségesen fejlődő, a beszédfejlődést támogató környezetben nevelkedő kisgyermekek legtöbbje hároméves korban az óvodába kerülve képes a felnőtt beszédét megérteni, rövidebb mesét végighallgat és a saját szavaival mesél, szükségleteit kifejezi, gyermektársaságban játékát beszéddel kíséri. Ide jutott el az első gurgulázó, gőgicsélő hangoktól. Nagyszerű teljesítmény, ugye?

Elges Renáta logopédus

hirdetés
logopédus
Előző cikkÚtleírás: India színei
Következő cikkHasmenés gyermekkorban

28 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Tisztelt Renàta! Kisfiam most tölti a 3.életévét Jul.4.- én beszélni beszél csak az a Baja h t-betûvel minds szinte mindent pl:kanàl-talàl,pàrna-pàta,répa-pata… Ezzel MIT tudok csinàlni meet hiàba leülök vele ès tanítom nem tudja kimondani szèpen.MIT javasol?kérném segitségét.Elmore is köszönöm

    • Kedves Henrietta!

      Ez még élettanilag lehet jellemző ebben a korban, de esetleg érdemes egy hallásvizsgálatot és egy nyelvfék-vizsgálatot csináltatni, ebből kiderülhet, hogy a beszédhanghallásával van-e probléma (pl. gyakori orrdugulás, nagyobb mandulák miatt), vagy netán a nyelvfék kissé lenőtt, és nem tudja felemelni a nyelvet eléggé, hogy más hangzókat is képezzen. Ha ezek rendben vannak, akkor játékos nyelvtornával érdemes nyelvemelő gyakorlatokat csinálni, mézet nyalogatni a felső ajakról, csettinteni, mint a lovak, ropit megérinteni nyelvheggyel. Ilyesmiket szép számban találhat az interneten. Az azonban még biztos, hogy ép beszédhanghallás mellett sem kell tudni ennyi idősen megkülönböztetni a hangokat egyesével, tehát az otthoni „tanitgatás” semmiképp ne a betűkkel, hangokkal legyen kapcsolatban! Inkább sokat mondókázzanak, énekeljenek, és mindig próbáljon lassan, a gyermekhez leguggolva beszélni Hozzá!
      Ha 3-4 hónap alatt nem tisztul a beszéde, akkor a fent említett vizsgálatokra érdemes lenne elmenni!
      Üdv, Zsófi

  2. Kedves Reni!

    Szerintem érdemes még ezt a nyarat megvárni, és ha nincs jelentős fejlődés, nem lesz egyre több szó a szókészletében és nem indul el a rövid mondatok használata, akkor ősszel keressenek fel egy logopédust! Átlagban igaz, hogy rövid mondatokban szoktak már beszélni az ennyi idős gyermekek, de nagyon gyakori az ilyen szintű egyéni eltérés, és a nyár mindig a különösen nagy spontán fejlődések időszaka. Ősszel sem lesznek még elkésve az esetleges beszédindító terápiáról, ami segíthet majd, hogy gyorsabbá váljon a nyelvelsajátítás. Az viszont külön jó, ha terápia nélkül, magától tud rendeződni a probléma. Véleményem szerint adhatnak erre még két hónap esélyt!
    Üdvözlettel, Zsófi

  3. Tisztelt Renáta!
    Kisfiam 26 hónapos múlt. Az a kérdésem, hogy mennyire normális az, ha szavakat mond, bár nem mindig érthetően. Vagy a szóvégek lemaradnak pl: kakas helyett csak annyit mond: kaka, víz helyett ví. Úgy hallottam, már rövid mondatokat tudni kéne mondani, de legtöbbször csak 1-1 szót mond. mindent megért, ki tudja magát fejezni, ha szomjas mondja hogy inni, vagy ha éhes, enni stb…
    Válaszát előre is köszönöm.

Comments are closed.