A beszéd megtanulása/megtanítása nem egyszerű dolog, sok baba van, aki igencsak fogékony rá, és ott van az a tábor is, akik kevéssé. Emlékeztek még, mi volt az első szava a gyermeketeknek? Milyen hosszú vagy épp milyen meglepően rövid volt az út az első szavak formálásáig? Aztán milyen gyönyörűséges pillanat is volt a ténylegesen kiejtett „anya” vagy „apa”… Ha viszont most fog babád születni vagy szeretnél többet megtudni arról, hogyan tanítsd beszélni a kicsit, jó helyen jársz! Elhoztuk nektek a teljesség igénye nélkül, 3 hónapos lebontásokban a folyamathoz szükséges tippeket, egy teljesen átlagos fejlődési mintát követve. (Mindenkinél eltérhet.)
Születéstől 3 hónapos korig – gagyogás
Ebben a korai időszakban a cseppség figyeli a beszédünket, hallgatja a hangunkat, gagyog vagy mormog valamit az orra alatt, próbálja utánozni a körülötte lévőket, csupán még nem megy neki.
- Amit ilyenkor elsősorban érdemes tenni: az a sok beszéd. Olvassunk fel nekik esténként egy könyvet, kommunikáljunk feléjük sokat, vagy ami ennél is jobb, énekeljünk.
- Mindezt igyekezzünk mosolyogva, boldogan megtenni, ugyanis, ha látják rajtunk, hogy milyen szuperül vagyunk miközben ezeket a tevékenységeket végezzük, megnő a kíváncsiságuk a beszéd felé. Utóbbi pedig kiemelten lényeges, mert mindenki szívesebben tesz valamit, amire kíváncsi, mintha olyan dologról lenne szó, ami nem is érdekli.
3-tól 6 hónapos korig – a beszéd feldolgozása
- A csemete elkezdi feldolgozni a beszéd lényegét, elkezdi nagyon kezdetlegesen megérteni a neki mondott szavak tartalmát.
- Miközben beszélsz hozzá, nézz a szemébe, és ismét mosolyogva igyekezz kommunikálni felé.
- Amikor gagyog valamit, mondj bármilyen szót,
- ha utánozni próbál, ismételd meg újra.
6-tól 9 hónapos korig – szótagok kimondása
Egyszerűbb dolgokat, mint baba, dada, papa, mama már hallhatunk tőle. „Babanyelven”. Ez természetes folyamat, ilyenkor még csak szótagokat ismételnek, mintsem egész szót alkotnának. Önmagukat tesztelik, szeretik hallani a saját mókásan hangzó összefüggéstelen „kijelentéseiket”.
- Játsszunk velük olyan játékot, ahol ritmust tanulhatnak, a taps és a ritmika segíthet megtanulni számukra a szótagolás fortélyait.
- Ösztönözzük rá őket, hogy ha ki nem is mondják az adott tárgy nevét pl. kérjük meg, hogy mutassanak rá.
- Adjunk a legkedvesebb játékaiknak nevet, pl. Teddy mackó, így ez is ösztökélheti őket, hogy beszélni próbáljanak, ha nincs a közelben az adott játék.
- Kérdezzük meg tőlük például, hogy „Hol van Teddy mackó?” – és ha nem mutatják meg, mutassunk mi magunk rá. Így össze tudják majd kötni az „anyagot a jelentéssel”.
9-től 12 hónapos korig – egyszerű szavak megértése
Itt már jó eséllyel megértik majd az egyszerűbb szavakat, és ha még ki nem mondják őket, a tartalmukat érteni fogják.
- Mutassuk meg nekik, hogyan kell ingetegni, vagy bármilyen egyszerűbb cselekvést és használjuk mellé a megfelelő szót: „szia”.
- Mindegy éppen mit csinálunk, nagyon fontos mindig mondatokat, szavakat kötnünk hozzá, hogy megértsék melyek az összetartozó gondolatok, cselekedetek.
- Már abba az irányba fognak nézni, amelyik játékot, tárgyat, családtagot említed és testbeszéddel próbálják majd a tudtodra adni, ha szopiznának, éhesek, szomjasak, álmosak, vagy ölbe szeretnének jönni.
12-től 15 hónapos korig – egész szavak kimondása
Ebben az időszakban kezdenek el ténylegesen szavakat kimondani. Általában itt már szinte mindent felismernek közvetlen környezetükben.
- Itt is fontos még kimondanunk minden eszközt, amit megfogunk, kanalat, villát, tányért, játékot – bármit, úgy, hogy hangosan megnevezzük azt.
- Nézegessünk vele mesekönyvet és kérdezzük meg a képeken látható formákra, mesefigurákra, hogy kik vagy mik ők – ha nem tud válaszolni, segítsünk benne.
- Ha kitalálja, hogy mit lát, jutalmazzuk nagy mosollyal, tapsoljuk meg, a lényeg, hogy tudtára adjuk milyen jót csinál, így lesz sikerélménye.
- Légy türelemmel, ha nehezen érteti meg magát, elsőre senkinek sem egyszerű!
- Ha kimond valamit megfelelően, helyeseljük, és ismételjük utána. Pl. Ez itt Teddy mackó. – mondjuk, hogy – Igen, ez itt Teddy mackó.
15-től 18 hónapos korig – a mondatalkotás
Komplexebb mondatokat próbál majd alkotni, a gesztikulálása segítségével kapcsolja majd össze őket.
- Mondjuk neki, hogy mutasson rá valamelyik testrészére, amit kiválasztunk pl. a keze, és közben mutassuk neki a sajátunkat. Idővel ő is rámutat az övére.
- Ha valamilyen játékot, könyvet, tárgyat a kezünkbe ad, szintén ismételjük el például, hogy „Köszönöm, hogy ideadtad a könyvet.” A fő, az adott megnevezés hangos kimondása.
18 hónapos kortól 2 éves korig – a beszéd kezdete
Ebben az életszakaszban már képesek követni az utasításainkat, önmaguktól szavakat kapcsolnak össze.
- Kérd meg, hogy különböző feladatokban segítsen neked, a jól megszokott „mindent hangosan mondunk” módon ismertesd a feladatot és miközben együtt csináljátok akkor is mondd el neki, akkor éppen mi történik.
- Tanítsd meg neki a számokat eleinte csak 1-10-ig, például egy dal segítségével.
- Kérd meg, hogy egy közelében lévő családtagnak mondja el, hogy mi a kedvenc játéka és hogy néz ki, beszéltesd minél többet, amikor lehetőség adódik rá, (a túlzás sem jó, azt azért ne feledjük).
*** A babákat a saját gügyögésük segíti a beszédtanulásban ***
2 évestől 3 éves korig
Innentől már napról napra egyre bővül a szókincs, egyre összetettebb mondatokat tanul meg és kérdéseket tesz fel. El tudja mondani mi a neve, elszámol egy darabig magától is.
- A kérdéseire igyekezzünk minél tartalmasabb válaszokat adni, hogy ezáltal is fejlődést érhessünk el, sose intézzük el egy igennel vagy nemmel.
- Tanítsunk neki mondókákat, gyerekdalokat, még mindig olvassunk fel könyvekből nekik.
- Ha olvastunk kérdezzük meg mire emlékeznek a hallottakból.
Innentől felfelé, 3 éves kor felett határ a csillagos ég. Évről évre nyomon követhetjük a nyelvi kommunikáció kialakulásának varázslatát. Az egyik legnagyobb kincs a világon, amikor a gyermek végre magától beszél, érdeklődik és még mesevilágként néz az egész bolygóra is.
Néhány nagyon fontos dolgot ne feledj, kedves Olvasó!
Minden ember más ütemben fejlődik, légy türelemmel lurkód cseperedése során, hagyj neki időt, amikor csendben tartózkodhat, a saját fejében, akár szerepjátékokat játszva. Ugyanis ezek is mind hozzájárulnak az egészséges készségek kialakulásához.
Ha még kérdések merültek fel benned, olvassátok el további cikkeinket a témában! 🙂
Az alábbi szövegek valamelyikére kattintva:
*** A babákat a saját gügyögésük segíti a beszédtanulásban ***
*** Beszédindító terápia: mikor és hogyan? ***
Köszönjük az értékes információkat a zerotothree.org oldalnak.