Elges Renáta logopédus

Babafalva.hu - baba-mama-gyerek portál

Kedves Olvasók! 2010. november 1.-től új logopédus szakértőnk áll rendelkezésetekre, mivel Renáta nem tudta tovább vállalni a szakértői tevékenységet:

Kiss Gy. Zsófia logopédus


Elges Renáta bemutatkozása

Nagyon sokszor tapasztaltam már, hogy ha valahol kiderül, mi a foglalkozásom, rögtön előkerülnek kérdések – hiszen a kommunikáció átszövi az életünket, és akár írott, akár beszélt formában, de mindenütt jelen van. Ha ez valami miatt akadozik, akkor szükség lehet egy logopédusra.

Kisiskolás korom óta érdekel a szép magyar beszéd, ezért mondhatom, hogy érettségi után egyenes út vezetett a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola logopédia szakára. 1994-ben végeztem oligofrénpedagógia-logopédia szakon. Dolgoztam megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekek speciális óvodai csoportjában, közben elvégeztem a Brunszvik Teréz Óvóképző Főiskolát is. 1997-ben logopédiai osztály mellé kerültem, ahol olvasás-és írásproblémákkal küzdő iskolás gyermekek terápiájával foglalkoztam. 2003-ban speciális pedagógia szakos egyetemi diplomát szereztem az ELTE-n. 2004 tavasza óta a gyermeki beszédfejlődés témakörét tanulmányozom egyre mélyebben – itthon, két kislány és egy kisfiú édesanyjaként.

Szeretem a hivatásomat, és tudom, hogy szépen beszélni, helyesen ejteni a hangokat, elsajátítani az írást-olvasást nem mindig egyszerű feladat egy kisgyermek számára. Örömmel várok minden kérdést, ami ezekkel kapcsolatos. Beszélgessünk!

A szakértő cikkei>>

hirdetés

99 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Kedves Babafalva-olvasók!

    A mai nappal elköszönök minden kérdezőtől, olvasótól. Az életem más irányt vesz, ezért a portálon végzett szakértői tevékenységemet – amit három évig szívesen és örömmel csináltam – befejezem. Azon voltam, hogy a hozzám fordulók választ kapjanak problémájukra, reményeim szerint ez sok esetben sikerült. A továbbiakban mindenki szíves figyelmébe ajánlom kedves, fiatal kolléganőmet, Kiss Gy. Zsófia logopédust, aki szakmai tudása legjavával áll majd a kérdezők rendelkezésére.

    Kívánok mindenkinek örömteli kisgyerekes éveket, és sok színes olvasnivalót itt, a Babafalván!

    Üdvözlettel,
    Elges Renáta

    • Kedves Renáta!

      Köszönjük az elmúlt években a portálon végzett munkádat, és sok sikert, boldogságot,elégedettséget kívánunk neked az „új irányhoz”. 😀

      üdvözlettel,
      Kocsisné Péterfy Hajni és a szerkesztőség

  2. Kedves Renáta!

    Kislányom 2 éves és még nem beszél! Idén márciusba költöztünk Angliába, tehát gyanítom, hogy a két nyelv keveredése is közrejátszik a beszéd elmaradásban. Nagyobbik lányom most 3és fél éves, ő is későn, 19 hónaposan kezdett el beszélni, vagyis ekkor mondta ki első szavát, folyamatosan beszélni 24-25hós kora körül kezdett!
    Kisebbik lányom 3-4 szót mond még csak, és ez kicsit aggaszt engem! Nem tudom ez az elmaradás „normálisnak” tekinthető-e vagy szakemberhez kéne fordulnom vele? Esetleg tehetek én itthon érte valamit? Magyar logopédushoz nem tudom vinni, viszont félek ha angol szakemberhez fordulok akkor magyarul nem fog szépen, tisztán beszélni, ezt viszont nem szeretném! Itthon mi csak magyarul beszélünk hozzá, szeretném ha ez lenne az első nyelve, az anyanyelve, amit szépen tisztán beszél!
    Tanácsát, véleményét előre is köszönöm!

    Orsolya

    • Kedves Orsolya!

      Könnyen elképzelhető, hogy a kislánya beszédfejlődését megzavarta az új, kétnyelvű környezet. Ha jól számolom, éppen akkor kötöztek Angliába, amikor indulnia kellett volna a beszédnek, és gyorsan bővülnie a szókincsnek. Közrejátszhat az is, hogy – nővéréhez hasonlóan -valamilyen okból amúgy is késne a beszéd, akkor is, ha itthon lennének. Nem tudom, jár-e közösségbe a kisebbik kislány, de ha megoldható, jó volna, ha minél többet lenne otthon, magyar nyelvű környezetben, esetleg keresnének magyar nyelvű családokat a közelben, és néha együtt játszanának.

      Ebben a helyzetben Ön tehet a kislányért a legtöbbet…legyen vele minél többet, teremtsenek felhőtlen, vidám alkalmakat a beszélgetésre, mesélésre, mondókázásra! Ha nem tudtak magukkal könyveket vinni, keressen az interneten anyagokat, biztos vagyok benne, hogy sokat talál. Játsszon együtt a kislány a nővérével, tőle is sokat fog tanulni, és biztosan tudnak már együtt játszani, hiszen kicsi köztük a korkülönbség. Kétnyelvű környezetben elfogadottabb a beszéd késése, ezért most Önnek kell nagyon türelmesnek és segítőkésznek lennie, de semmit ne erőltessen. Legyen öröm az élő magyar beszéd, a hangutánzás, a mozgással kísért mondóka, a ringatás, ének!

      Kitartást, türelmet kívánok Önöknek, üdvözlettel,
      Renáta

  3. Kedves Renáta Gyermekem 6 éves volt juliusban jövöre megy iskolába beszélni késön kezdett .Választékosan beszél csak az r betűvel van gondunk logopédus felmérte ő más betűt is talált amit felcserél.Viszont amit nem tudok megérteni hogy három hét eltelt és nem jutott be az oviba logopédiára igy hogy lessz tiszta a beszéde év végére.Logopédus azt válaszolta sok a gyerek nem súlyos eset talán kéthetente rákerül a sor negyedmagával. Kérdésem hogy iskolába készülő gyermeknek nem hetente járna a logopédiai foglalkozás ha beszédhíbás mert igy nem hiszem hogy lehet jó eredményt elérni. MIT TEGYEK várom válaszát köszönettel Andi

    • Kedves Andi!

      Sajnos látatlanban nem tudom megmondani, hogy az Ön gyermekének mennyi foglalkozás járna, erre nincs törvény, hogy az iskolába készülő beszédhibásokat hetente hányszor kell foglalkoztatni a logopédián. Minden esetben az óvodában dolgozó logopédus dönti el a gyermekek beszédállapotának felmérése után, hogy kit milyen gyakorisággal kezel. Általában előnyt élveznek a súlyos beszédhibások és az iskolába készülők. Nincs elegendő szakember, sajnos, főleg vidéken, és sok a gyerek, akinek szüksége lenne ránk, ezért előfordulhat, hogy négyen ülnek egy foglalkozáson…

      Két dolgot tudok tanácsolni. Elsőként azt, hogy ha a gyermek feladatot kap a logopédiai füzetébe, azt mindennap vegyék elő és gyakoroljanak! Ha ritkábban megy foglalkozásra a gyermek, beszélje meg a logopédussal, hogy adjon több feladatot, amit otthon is gyakorolhatnak. Hetente háromszor sem elegendő a logopédia, ha a szülő nem foglalkozik otthon a gyermekkel! A másik, ami talán megnyugtatja, hogy az iskolákban is ott vannak a logopédusok, és ha az R hang még nem tökéletes, első osztályban is kezelheti a logopédus. Három-négy hang hibája (pl. SZ-Z-C, ezek rokon hangok, és az R) viszonylag könnyen rendeződik egy év alatt.

      Üdvözlettel,
      Renáta

  4. Kedves Renáta!
    Kislányom, Zsófi 2,5 éves. Folyamatosan beszél, minden téren ki tudja fejezni magát. Amikor kezdetben egy-egy szót mondott, tisztán kimondta a k és az l hangot. Ezekben a szavakban ma is tisztán ejti, ám a folyamatos beszédben t és j hangokkal helyettesíti a többi szóban.
    Szoktunk gyertyát elfújni, buborékot fújni, de nem kerekíti az ajkát, hanem résesen fúj.
    Hogyan vezethetném rá a helyes ejtésre, ajakkerekítésre? Esetleg tudna laikusok számára készült irodalmat ajánlani, amiből gyakorolhatnánk? Bár szerintem még nincs ő semmivel elkésve, de ha tetszik neki, ártani biztosan nem fogok vele, ha játszunk ilyen „játékokat”-
    Segítségét előre is köszönöm!
    Jana

    • Kedves Jana!

      Úgy gondolom, hogy egyelőre nem kell Zsófit rávezetni a helyes ejtésre. Ennyi idősen a gyerekek még nem szokták észrevenni, ha egy szót hibásan ejtenek, mert nem észlelik a helyes és hibás ejtés közötti különbséget („Ez tanáj? -kanál- Igen, ez tanáj.), vagy ha mégis, tudatosan még nem képesek pontosan oda tenni a nyelvüket, úgy alakítani a szájukat, fogsorukat, hogy tiszta legyen a hang. A hangok többsége legkésőbb ötéves korra tisztul ki magától, minden beavatkozás nélkül, ennyi idős kor után érdemes elkezdeni a logopédiai terápiát, ha mégis pösze a gyermek.

      Ráadásul az Ön által említett hangok helyes ejtéséhez nincs is szükség ajakkerekítésre, tehát a fújást sem szükséges a K és L hangok miatt gyakorolni. Természetesen ha játszani szeretnének, nincs semmi akadálya, hogy ezt a szájukkal, nyelvükkel tegyék meg, nagyon játékosan. A buborékfújás, gyertyafújás nagyon jó, de lehet papírzsebkendőt, forgót, pingponglabdát is fújni, vagy madártollat, bármit, ami könnyű, lehet cuppanós puszikat dobálni, vagy egyszerűen leülni a tükör elé és bohóckodni a szájjal, nyelvvel (pl. mérges-vidám arcot mutatni, lenyalni az ajkakat, mint a cica, stb. Egyelőre ne gyakoroljanak semmit tudatosan, csak nagyon játékosan, önfeledten, minden különösebb cél nélkül, a maguk örömére 🙂 Ha az interneten rákeres az ajakgyakorlatok, nyelvgyakorlatok szóra, sok gyűjteményt, ötletet talál a fentieken kívül is.

      Üdvözlettel,
      Renáta

  5. Tisztelt Hölgyem,
    A segítségét szeretném kérni. Az én kislányom már 3,5 éves is elmúlt és óvoda kezdés után vettem észre először, hogy mint ha dadogna. Bölcsődébe jártunk kb. 20 hónapos kora óta, ismerős gyerek is került a csoportba az oviban és én ezzel azt gondoltam aki közösségből megy és még pár gyerkőcöt is ismer könnyebb lesz a beszokás. Az óvónők szerint a gyerek nagyon értelmes, jókedvű semmi gond nincs vele napközben. Kérdés, hogy ki tud odafigyelni rá 22 gyerek mellett hogy mit is akar mondani. Ua. is már ez rosszabbodik, vasárnap már ha nem tudott egy szót befejezni elhalkult és suttogva akarta mondani miközben azt vettem észre, hogy elfogyott a levegője. Javasolták az oviba, hogy egyelőre ne foglalkozzak vele és a gyerek ne is vegye észre hogy bármi gond lenne sokat kell vele beszélgetni, türelem-türelem. Hát ez nem olyan könnyű, lassan eltelt 1 hónap és nem tudom mit tegyek. Hol azt a tanácsot kapom vigyem orvoshoz mert így marad hol meg hogy várjak még, bár már kineziológusnál jártunk 1 alkalom elég kevés a kezeléshez és anyagilag sem bírnám hosszú távon ezt. Most azon gondolkozok, hogy pszichológushoz mennék inkább aki elbeszélget mindkettőnkkel és esetleg segít valamit ez. A kislányomat egyedül nevelem, jelenleg munkát keresek tehát nem könnyű a helyzetünk, de ez ovi kezdés előtt is így volt. Én már magamban is kerestem a hibát hogy mi történt ami ezt kiváltotta de az ovikezdésen kívül új dolog nem történt. Kérem a tanácsát mit tegyek?
    köszönettel: G. Gabriella

    • Kedves Gabriella!

      Kicsit vártam a válasszal, mert utánajártam, hova irányítsam Önt. A leírt tünetek (pl. elfogy a kislány levegője beszéd közben ) és az életkora miatt talán az lenne a legjobb, ha olyan kezelést kapna, ahol logopédus és pszichológus is foglalkozik vele, sőt, elbeszélgetnek Önnel is. Ezt „szülőcsoportos dadogásterápiának” hívják. Bár nem írta, hol laknak, Budapesten-e vagy vidéken, egy budapesti helyet tiszta szívvel ajánlok Önnek: http://www.dadogas.info/

      Amennyiben vidékiek, akkor valóban jó megoldás lehet egy hozzáértő pszichológus felkeresése, Ő segítene oldani a mindkettőjükben összegyűlt feszültséget, amit a munkahelykeresés, az apa hiánya, az óvodakezdés… okozhat. Elképzelhető, hogy már néhány beszélgetés is javulást eredményezne. A lakóhelyéhez közeli Nevelési Tanácsadóban tudnak Önnek segíteni.

      Mindezek mellett egyelőre valóban ne éreztesse a kislánnyal, hogy hirtelen „baj lett” a beszédével! Azt sem mondanám, hogy beszélgessen vele sokat, csak annyit, amennyit a kislány igényel. Inkább próbáljon meg nagyon sokat együtt lenni vele oldottan, görcsök nélkül, csak egymásra figyelve, sétáljanak, énekeljenek, táncoljanak együtt, vagy keressen olyan óvodás foglakozást, amin Önnel együtt vehet részt a kislány. Vegye ölbe sokszor, ölelje meg, nézzenek közösen mesekönyvet, játsszanak, használjanak ki minden alkalmat a gondtalan, boldog együttlétre! Ne elvárásokat érezzen a kislány, hanem azt, hogy feltétel nélkül elfogadják és szeretik. Ön pedig ne magában keresse a hibát. Örüljenek egymásnak, ez a legfontosabb.

      Minden jót kívánva, üdvözlettel,
      Renáta

  6. Kedves Renáta!

    Kislányunk júluisban múlt 2 éves, korához képest rendkívül jól kommunikál, összetett mondatokban, folyamatosan beszél. Néhány napja vettük észre, hogy először csak egy-egy szó első szótagját egyszer-kétszer megismételte (pl: ki-ki bontod a dobozt?). Aztán ez az ismétlés 2-3 nap elteltével rendkívül felerősödött, néha nem is tudja kimondani a korábban egyszerűen használt szavakat (pl: bi-bi-bi-bi…majd feladja a küzdelmet. Egyébként a bicikli szót kereste).
    Aprilisban kistestvére született, akit nagyon szeret, foglalkozik vele, a féltékenység jelei az utóbbi időben (főleg mióta a bölcsiben, melyet nagyon szeret, nyári szünet van) erősödtek. Néháby napja a kistestvérét átraktuk az Ő szobájába, amit eleinte nagyon élvezett, ma már viszont azt mondja, hogy jobban örülne, ha nem aludna ott.
    Nagyon sokat olvastunk a dadogásról, hogyan kell kezelni, a szülőnek viszonyulni hozzá.
    Abban megoszlanak a vélemények, hogy mikortól érdemes szakemberhez fordulni, illetve hogy 2-3 éves korban előfordul az un. „nem folyamatos beszéd” korszaka. Ezt az olvasottak alapján nehéz azonban megállapítani.
    Kérdésem az lenne, mit javasol, várjunk a szakemberhez való fordulással, vagy várjuk meg, amíg újra kezdődik a bölcsi, és visszakerül az Ő kis világába, ahol remekül érzi magát, és nézzük meg, hogyan változik a beszéde azután?

    Köszönettel:
    Csiku

    • Kedves Csiku!

      Látom, alaposan utánajártak a témának:) Igen, két-hároméves korban előfordul a „nem folyamatos beszéd” jelensége, amit éppen azért nem hívunk dadogásnak, mert természetes jelenség ebben az életkorban. Megijeszti a szülőt, hiszen az addig sokat, szépen beszélő gyermek hirtelen szótagokat ismétel, látszólag dadogni kezd. Valójában az történik, hogy a gondolatai száguldoznak, és ezt az aktuális szókincsével, mondatszerkezeteivel nem tudja követni, így az akadozásokkal nyer időt.

      A leírtak alapján úgy gondolom, hogy az Önök kislányánál is ez lehet a gond – illetve nem gond, csak próbára teheti a türelmüket.Ha olvastak a nem folyamatos beszédről, bizonyára találkoztak azokkal a tennivalókkal is, amire most a kislánynak szüksége van. Egyelőre ne forduljanak szakemberhez, szeretgessék sokat a kislányt, figyeljenek oda rá, de ne állítsák a beszédét a középpontba, ne javítgassák. Várják meg a bölcsikezdést, esetleg egy időre a kistestvér is visszakerülhet a régi helyére, ha megoldható – elképzelhető, hogy a bölcsiszünet és a szobájába kerülő kistestvér egyszerre sok volt neki, de ha gondolja, ezzel kapcsolatban kérdezze meg Csősz Réka pszichológust.

      Figyelmükbe ajánlom a cikkemet erről a korszakról, Nem minden dadogás, ami annak tűnik címmel megtalálja fentebb, a cikkek között, illetve korábbi kérdésekre adott válaszaimban is sokszor előkerült ez a téma.

      Adjanak időt a kislánynak, várják meg a bölcsikezdést, szinte biztos vagyok benne, hogy néhány hét múlva észrevétlenül elmúlik az akadozás, és ugyanolyan cserfes, vidám kislány lesz, mint előtte.

      Üdvözlettel,
      Renáta

  7. Tisztelt Renáta,

    Segítségét, tanácsát szeretném kérni, mert októberben 5 éves fiam beszédével nem vagyunk elégedettek. Sokszor nem értjük mit mond, hadar, nem ejti ki az „r”, „h”, „ty”, „gy” -még sorolhatnám- betűket. Az óvodai pedagógusok nagyon nem akarnak együtt működni, mert vannak kedvenc szülők, kedvenc gyerekei, akik több figyelemmel vannak részükről ellátva. Ha kérdezek, nem kapok megfelelő választ. A kérdésem Öntől annyi, hogy kihez forduljak? Ez túl aggódás? A megfelelő korban vagyunk ahhoz, hogy esetleg logopédiára gondoljak? Napról- napra jobban aggaszt ez, de bízom abban, hogy meg tudjuk oldani, vagy el tudok indulni az Ön segítségével.
    Munkáját megköszönve üdvözlöm: Papp G.

    • Tisztelt Kérdező!

      A kisfiú októberben lesz öt éves, ezek szerint középső csoportos. Ennyi idős korban akkor szoktuk elkezdeni a beszéd javítását, ha a gyermek nagyon sok hangot téveszt, és emiatt a beszéde szinte érthetetlen. Abban az óvodában, ahova a kisfiú jár, lennie kell logopédusnak is. Ha nem is együttműködőek az óvónők, azt biztosan megmondják Önnek, hogy mikor találja meg az óvodai logopédust, illetve hol tudja elérni, hogy beszélhessen vele. Azt tanácsolom, hogy keresse meg őt, kérje meg, hogy hallgassa meg a kisfiú beszédét és adjon tanácsot, hogy szükséges-e ebben a tanévben elkezdeni a hangok javítását. Amennyiben az óvodában nem jár sikerrel, keresse meg a lakóhelyéhez közeli Nevelési Tanácsadót, ott is dolgoznak logopédusok, tőlük is kérhet segítséget. Biztos vagyok abban, hogy ha a megfelelő szakemberhez kerül a kisfiú, aki megvizsgálja, el tudja majd dönteni, hogy jogosan aggódik-e, érdemes-e már belekezdeni a terápiába, vagy várhatnak a nagycsoportig. Az aggódás nem jó, visszahathat a szülő-gyerek kapcsolatra, nyugodtan keressen megfelelő szakembert, kérdezzen, érdeklődjön! Szükség esetén a logopédiai terápia elkezdhető,rendszeres otthoni gyakorlással a beszéd szépen kitisztulhat, mire iskolába kerül a gyermek.

      Üdvözlettel,
      Renáta

  8. Kedves Renáta!
    5 éves kislányom dadog.Bár már nem vagyok benne biztos,hogy ez dadogás e. A rovatát olvasva nem hinném.Idén lesz nagycsoportos és a középső csoport elején jött neki elő a dadogás.A verseket szépen és folyékonyan mondja.Leginkább a szavak elejét mondja el többször.(Pl:ha-ha-hallod,e-e-ez)De nem mindig beszél így.A pszihológus azt mondta,hogy előrébb jár az agya és siet kimondani a dolgokat. A logopédus akihez jártunk már sajnos nyugdíjas.Azt mondta helyre jön.Egy ideig nem is volt feltünő,de mostanában megint nagyon elkezdte.Már nem tudom mitévő legyek.Csináljam vele a feladatokat amiket a logopéussal is csainált? Válaszát köszönöm.Edit

    • Kedves Edit!

      Ha elolvasta a kérdéseket és a válaszokat, akkor láthatta, hogy a kérdezők nagy többségénél két-hároméves kor között jelent meg a „nem folyamatos beszéd”, amit nem is hívunk dadogásnak, ilyenkor szoktuk azt mondani, hogy a gyermek gondolatai sietnek, ezért akadozik a beszéd. Idősebb korban már „valódi” dadogásról beszélünk. Az Ön kislányánál már óvodás korban alakult ki az akadozás, a dadogás enyhébb, ún. klónusos fajtája, amikor a dadogó a szavak elejét mondja el többször. (a súlyosabb, ún. tónusos dadogásnál egy-egy hangot ismétel a dadogó, akár egy szón belül is, pl. k-k-k-u-u-utya, a beszédet megszakító görcsök erősebbek,mint az Ön által tapasztalt dadogásnál)

      Nagyon jól tette, hogy pszichológusnál és logopédusnál is jártak. A két szakember együttes munkája segíthet, hogy helyrejöjjön a beszédhiba. Azt javaslom, hogy újra keresse fel mindkét szakembert, vagy ha ők már nem elérhetőek, akkor mást, hiszen ön is tapasztalta, hogy amikor logopédushoz jártak, nem volt feltűnő a dadogás. Hasznos lenne, ha ősztől újra elkezdődne a terápia.

      Üdvözlettel,
      Renáta

      • Kedves Renáta! Köszönöm válaszát.Azzal is segítek egy kicsit,ha lassabban beszélgetek vele és rászólok,hogy lassan mondja amit akar? Az a baj ,hogy a szavak elejét ismétli,és utána szépen beszél.De ez nem mindig van.Van,hogy nem is dadog.Lehet,hogy csak azért csinálja,hogy ráfigyeljünk?De mindenféle képpen felfogom keresni a logopédust.Várok az ovi kezdéséig ,hátha addig javul a beszéde.

        • Kedves Edit!

          Nem hiszem, hogy azért dadog a kislány, hogy felhívja magára a figyelmet, sok-sok oka lehet ennek. Rászólás helyett („Mondd lassabban!”)inkább azt javaslom, hogy néha kedvesen hívja fel a figyelmét, hogy ne siessen annyira („Kicsim, figyelek rád, nem kell sietned.) Gondolom, Ön is érzi a különbséget:) Ezen kívül, ha még emlékeznek azokra a gyakorlatokra, amiket a logopédussal végzett a kislány, elővehetik a füzetet, könyvet (ha volt), és játékosan, erőszak nélkül, amikor a kislány is szeretné, nyugodtan végezhetik a gyakorlatokat. Nagyon sokat segíthet, ha oldott, szeretettel teli légkört érez maga körül a kislány, és azt, hogy akadozó beszéde nem okoz problémát, ettől függetlenül szeretik és elfogadják őt.

          A dadogás nagyon függ a lelkiállapottól, az aktuális hangulattól, attól, hogy fáradt-e a gyermek, hogy kivel beszélget…Természetes, hogy nem dadog mindig, sőt, ez annak a jele, hogy a tünetek később enyhülhetnek, ha jó szakemberek foglalkoznak vele, és Ön is segít neki.

          Üdvözlettel,
          Renáta

  9. Kedves Renáta!

    Kisfiam 2 éves 3 hónapos. Nagyon korán kezdett beszélni már másfél éves kora körül legalább 100 szót tudott. Soha nem erőltettük és mindenki csodálta, hogy milyen szépen beszél. Azóta már mondatokban tisztán beszél. illetve így volt ez 3 héttel ezelőttig. Azóta elkezdett dadogni. úgy vettük észre egyre rosszabb a helyzet.
    A családi körülményeink rendezettek ezért nagyon kiegyensúlyozott és boldog gyerek.
    Soha nem produkáltattuk, nem erőltettünk rá semmit.
    Amikor elkezdett dadogni úgy csináltunk mintha nem történne semmi, soha nem szóltunk rá, nem javítgattuk, hagytuk hátha ha nem reagálunk rendeződik a dolog.
    A mondókákat hibátlanul mondja, amiket kívülről tud.
    Ha fáradtabb jobban dadog.
    Kerestük a lehetséges okokat. A gyermekorvos azt mondta, hogy ez ebben a korban előfordul és majd kinövi.
    De ez nem megnyugtató válasz számunkra, mert szakember véleményét is szeretnénk tudni.
    Kérdésem, hogy ön szerint el kell e vinni szakemberhez, illetve mit tudunk mi szülők tenni, azonkívül, hogy türelmesek, odafigyelők vagyunk. Sok mesét, mondókát olvasunk, szépen beszélünk vele.
    Az orvos kérdezte hogy nem ijedt e meg valamitől, mert attól is lehet. Gondolkoztunk és 2 dolog történt ami esetleg említésre méltó lehet. Megijedt egy kutyától, és egyszer hanyatt esett és beverte a fejét hátul. de egyik se tűnik olyan nagy dolognak, persze ezektől is lehet a doktornő szerint.
    A fentiek alapján szeretném megkérdezni, hogy Ön szerint kell e szakemberhez fordulnunk.

    Válaszát előre is megköszönve,

    Éva

    • Kedves Éva!

      Van, amiben egyetértek a gyermekorvosukkal, és van, amiben nem. A doktornő nagyon helyesen mondta, hogy ebben az életkorban elő szokott fordulni, hogy a gyermek beszéde akadozik. Természetes jelenség, nem is dadogásnak hívjuk, hanem a „nem folyamatos beszéd korszakának”, két és hároméves kor között tapasztalható. Ha visszaolvas egy kicsit a kérdésekben, látni fogja, milyen sokan tapasztalják ezt a jelenséget gyermekeiknél. Ilyenkor a gyermek gondolatai sebesen száguldanak, amit az aktuális szókincs, nyelvtani rendszer nem tud ugyanolyan gyorsan követni, ezért a gyermek elkezdi ismételni a szavak elejét, addig is időt nyer, hogy összerendezze mondanivalóját. Igaza van a doktornőnek abban is, hogy a legtöbb gyerek ezt magától kinövi, egyik napról a másikra elmúlik, ha a szülők olyan okosan kezelik a dolgot, mint Önök. Sok türelem, szeretgetés, odafigyelés, mondókázás, ez mind nagyon jó! Arra is figyeljenek, hogy ne említsek a gyerek társaságában, hogy baj van a beszédével, mások előtt se mondják, hogy „dadog”, neki nem szabad úgy éreznie, hogy rosszul beszél, hogy aggódnak emiatt. Kérem, olvassák el a „Nem minden dadogás, ami annak tűnik! c. cikkemet, abban is sok hasznos dolgot írtam le.

      Nem értek egyet a doktornővel abban, hogy ijedtségtől is kialakulhat a dadogás. Ez a beszédhiba soktényezős, ha nincs a családban beszédhibás, illetve nincs a gyermek élettörténetében semmi olyan tényező, ami apró, pici sérülést okozhatott az agyban (pl. szülés közben oxigénhiányos állapot), akkor csupán egy kis ijedtségtől nem kezdődik el a dadogás. Ha így lenne, az emberiség 90 %-a dadogna…:)

      Egyelőre ne forduljanak szakemberhez, hanem az eddig leírtak, és a fent említett cikkben foglalt tanácsok alapján próbáljanak meg a gyermek beszédéhez viszonyulni. Lehet, hogy csak pár napig, lehet, hogy még néhány hétig, hónapig is eltart ez az állapot, de a gyermekek legtöbbje valóban kinövi, és csak a babanapló, valamint a szülők emlékei őrzik, hogy ezen a korszakon is túljutott.

      Üdvözlettel,
      Renáta

  10. Kedves Renáta!

    Ákosnak van egy enyhe beszédhibája, az r betűket nem tudja kiejteni rendesen. Most 5 éves és 3 hónapos, most végezte a középső csoportot, szeptembertől kezdi a nagyközépsőt, jövőre még nem megy iskolába.

    Már az oviban is észrevették, de eddig nem foglalkoztak vele. Az lenne a kérdésem, hogy mi ennek a hivatalos menete, ha szeretnénk, hogy logopédus foglalkozzon vele? Az oviban van, de ott nem igazán szokták megmondani, hogy mire van lehetőségünk, csak ha kérjük, biztosítják. (No comment!)

    köszönöm,
    Hajni

    • Kedves Hajni!

      Az óvodai logopédusok általában nagyközépső végén vagy nagycsoport elején szokták felmérni, hogy kik azok a gyerekek, akiknek ajánlott a logopédiai terápia, illetve az óvónők vagy a szülők kérése alapján esetleg a kisebbeket is megnézik. Sajnos, mivel még mindig kevés a szakember, a logopédusnak általában csak arra van kapacitása, elegendő óraszáma, hogy az iskolába készülő beszédhibásokat ellássa, vagy azokat, akik kisebbek, de súlyos beszédhibások (pl. megkésett beszédfejlődésűek, vagy 8-10 hibás hangjuk van). Úgy tudom, nincs ennek hivatalos menete, ősszel, amikor indul az óvoda, beszélni kell a logopédussal, ő eldönti, hogy befér-e a csoportba Ákos.

      Mivel helyettesíti Ákos az r-et, l-lel vagy j-vel? Ha még nem megy iskolába jövőre, akkor könnyen elképzelhető, hogy csak egy év múlva tudja felvenni a logopédus, sőt, az is lehet, hogy addigra már nem is lesz erre szükség, mert teljesen magától rendeződik a probléma, és kialakul az r hang. Csak erőltetni nem szabad, nehogy rossz helyen perdüljön meg.

      Üdvözlettel,
      Renáta

      • Kedves Renáta!

        Köszönöm a választ, beszélek akkor sz óvónőkkel szeptemberben.

        Az r és a j hangokat nem ejti tisztán, bár felismerhetőek, de olyan, mintha elmosódnának vagy egybemosódnának egy l hanggal.

        üdv,
        Hajni

        • Kedves Hajni!

          Remélem, rendeződik a probléma. A logopédusok általában nem az óvoda nevelőtestületéhez tartoznak, de az óvónők meg tudják mondani, mely napokon találhatóak az óvodában.

          Üdvözlettel,
          Renáta

Comments are closed.