Kiss Gy. Zsófia logopédus

Kiss-Gy-Zsófia.jpg

Témakörök: beszédfejlődés, beszédhibák, írás-olvasás problémák

A szakértő elérhetőségei:
Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpont
1068 Budapest, Benczúr utca 1
Honlap: www.baranyfelho.hu

A szakértő cikkei>>

Kiss Gy. Zsófia logopédus vagyok. 2007-ben végeztem az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai karán logopédus tanár-és terapeuta szakágon. Jelenleg diplomamunkámat írom az ELTE BTK magyar szakán. E két iskola tükrözi érdeklődési körömet, mely több irányból is a magyar nyelvhez vezet.

Logopédusként több helyen is dolgoztam, a legkisebbek beszédindító logopédiai terápiáján át felnőttek beszédtechnikai képzéséig sok területet volt módom kipróbálni.

Jelenleg a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpontban dolgozom. Itt családterápiás szemléletű csapatmunkában dolgozunk együtt gyógypedagógus-, pszichológus-, gyógytornász kollégákkal. Jelenleg nyelvi-és beszédfejlődési zavarokkal-, olvasás-írás nehézségekkel-, hangképzési zavarokkal-, nyelvlökéses nyeléssel küzdő gyermekek (és időnként felnőttek) terápiáját végzem csoportos és egyéni formában. Emellett dolgozom a Haris Fogászaton, ahol szintén nyelvlökéses nyelés logopédiai terápiáját végzem.

Célom, hogy a nyelv, mint ’kommunikáció’ – így a külvilág és az ember közötti egyik legszorosabb kapcsolati lehetőség, mindenki számára örömforrás, pozitív megerősítést eredményező, jól használható rendszer lehessen. Mivel a beszéd, a nyelv, az emberi gondolkodás legmagasabb szintű funkciója, így sok-sok egyéb területnek jól kell működni ahhoz, hogy ezt a rendszert valaki elsajátítsa. Fontosnak tartom, hogy valóban komplex módon segítsünk, minden szükséges területet megtámogatva úgy, hogy a gyermekek szülei lehessenek a legfőbb segítőpartnerek a terápiás úton.

Mentés

hirdetés

170 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Kedves Zsófia!

    Kislányom 21 hónapos és nem vagyok biztos abban, hogy a beszédfejlődése megfelelően alakul-e. Ebben szeretném a segítségét kérni.
    Már 10 hónaposan kimondta első értelmes szavát, majd egyre több szót megtanult. 1 éves korában kb 20 szót használt. Ezt követően hónapokig nem tanult új szavakat, maximum egy-kettőt fél év alatt.
    Amit korábban helyesen tudott mondani, elkezdte rosszul képezni. Jelenleg 50-70 szót tud, de csak úgy 20-at használ rendszeresen. Néhány naponta újat is tanul, de ezek csak számomra értehető szavak, senki más nem érti, néha én sem értem egyébként.
    Megérteti magát, mutogat, rengeteget halandzsázik, használja a hangját.
    Minden más területen megelőzi kortársait, szerintem a beszédértése is igen fejlett. Ezért csodálkozom, hogy a beszédprodukció miért ilyen nehezített. Vigyem el szakemberhez? Vagy még várjak ezzel?
    Válaszát előre is köszönöm!

    • Kedves Brigi!

      Véleményem szerint vigye el szakemberhez, nem feltétlenül azért, mert a leírtak alapján valami komoly beszédproblémára gondolnék, hanem azért, mert tapasztalt némi visszaesést a beszéd terén, sok mindent csak ön ért meg, mások nem, és azért mert sokat és gyakran halandzsázik a gyermek. Önmagában véve egyik sem aggasztó tünet, de egy személyes vizsgálat eldöntheti, hogy ez így együttesen a normál beszédfejlődés része lehet-e, vagy igényel némi megsegítést. Ha szükség van logopédiára, akkor még nagyon időben el tudják kezdeni, ha nincs, akkor Ön is megnyugszik, ami szintén jó hatással szokott lenni a gyermekek beszédfejlődésére.
      További kérdésére is szívesen válaszolok,
      Üdvözlettel,
      Zsófi

    • Kedves Zsófia!
      Gyermekem 4 éves múlt júliusban, és kb. 2-3 napja felfigyeltem rá, hogy „dadog”. Ismétli a szavakat a mondat elején. Amúgy már 2 éves korától nagyon szépen beszél, kerek, egész mondatokat használ, hangsúlyoz. De most egy picit megijedtem…június közepén költöztünk ki Ausztriába. Férjem itt kapott munkát, mi pedig jöttünk utána. Aug. elejétől már oviba is jár a kislányom, első perctől jól érezte magát, nem volt semmi gond vele. Most attól tartok, talán ez a sok újdonság hozhatta elő ezt a „beszédhibát”? A héten nagyon honvágyas, hiányoznak neki a nagyszülei, akikkel eddig együtt éltünk.. amikor megkérdeztem tőle, miért beszél így, nem válaszolt, csak mosolygott..kérdeztem, tetszik neked, amikor így beszélsz? Azt mondta:igen..reggel gyalog mentünk az oviba, kb. 10 perc, egyszersem fordult elő, hogy „Dadogott” volna..mit tegyek? Köszönöm válaszát!

      • Kedves Orsolya!

        Javaslom, hogy várjanak még azzal, hogy ezt a tünetet szakembernek megmutatják, vagy, hogy ‘dadogásnak’ nevezik. Nem kell a gyermek figyelmét felhívni rá, hogy másként beszél. Töltsenek együtt minél több időt, legyen sok az öröm, a játék, és beszélgessenek arról, hogy miért költöztek el, hogy idővel majd ott is megszokja, lesznek barátai, hogy a nagyszülők otthon várnak, és fognak velük találkozni. Ha erősödne a tünet, akkor is csak annyit érdemes visszajelezni a gyermeknek, hogy „nyugodtan, megvárom amíg elmondom” stb. Ha beszéd közben megakad és az arcizmokon is erős összerándulást tapasztalnak, ha emlegeti, hogy nagyon rossz neki, mert nem sikerül elmondani amit akar, illetve ha más pszichés tünetet észlelnek netán (bepisilés, körömrágás stb.) akkor Magyarországon keressenek fel egy logopédust. De én a leírtak alapján várnék ezzel. Az életben történt nagy változást érdemes megbeszélni, lerajzolni, esetleg eljátszani (pl. a babák is elköltöznek, mit visznek magukkal stb.) illetve az új környezetben minél több jó élménnyel, társas kapcsolatok kezdeményezésével tölteni az időt. Remélhetőleg eltűnik ez a tünet.
        üdvözlettel, Zsófi

        • Kedves Zsófia!
          Nagyon szépen köszönöm a válaszát.
          További eredményes munkát kívánok Önnek!
          Orsolya

  2. Kedves Zsófia!
    A tanácsát szeretném kérni. A kisfiam 22 hónapos. Egy hónappal ezelőtt voltam gyerekorvosnál vele egy betegség kapcsán, de a doktornő szinte nem is azzal foglalkozott, hanem a nagy kérdéssel: nem beszél a gyerkőc??? Sajnos akkor még az „addá-addá”-n kívül semmit nem mondott, csak hogy „o-o-o, a-a-a”. Pici korában mondta a mama/papa/baba szavakat kicsit később hogy autó, és brümmögött de ezek elmaradtak, mára maradt az addá-addá. Mindent megért, kérésre megcsinál dolgokat. Szerintem a hallásával nem lehet gond mert olyan dolgokat is meghall, amire mi föl sem figyelünk,mert olyan halk. Doktornő mondta hogy „tornáztassuk”, hátha jobban beindul a beszéd nála, fejlődik az egyensúlya. Megtanítottam bukfencenzi előre-hátra, forgó székben forgatom és vastag gumimatracon sétál-futkározik, ugrál. Sokat ugráltatom, hintáztatom össze-vissza. Szerencsére történt változás: rengeteget halandzsázik -ami eddig nem volt, már kérésre is mondja hogy hamm, na, ne, ritkán hogy autó, olló és hogy (titti tóka) azaz csip-csip csóka. Az lenne a kérdésem, hogy elegendő lenne-e Ön szerint ez a „tornáztatás” amit napi szinten rengeteget csinálunk, illetve a mondóka, ének, tánc vagy vigyem el egy szakemberhez is. Válaszát előre is köszönöm!
    Tisztelettel: Éva

    • Kedves Éva!

      Mindenképpen javaslom, hogy keressenek fel olyan logopédust, aki beszédindítással foglalkozik. Érdemes hallásvizsgálatot csináltatni, a logopédus is mindenképpen kérni fogja. A beszédhang-hallás kicsit más, mint a zörejek, hangok meghallása, és a beszédértéshez szükséges tartományról, illetve a dobhártya nyomásáról (tympanometria-vizsgálat) jó, ha van egy biztos negatív lelet. A tornáztatás nem egyszerű torna kellene, hogy legyen, jobb, ha azzal is szakemberhez fordulnak. (A Bárányfelhőben is bátran javaslom a gyógytornászunkat, illetve a mozgásos-beszédindító csoportot). Biztos, hogy rosszat nem tett az otthoni tornával, és szerencsére még életkort tekintve is idejében észrevették a kisebb elmaradást, de javaslom, hogy keressenek fel korai fejlesztő szakembert, hogy minél hamarabb beindulhasson a beszéd.
      Üvdözlettel, Zsófi

  3. Kedves Zsófia!
    3,5 éves kisfiam nem tudja kimondani a k,r betűket.Lehet gyakorolni valahogy itthon?Még nem óvodás és ott is csak 5 évesen hallgatják meg először.
    Köszönöm válaszát:
    Edina

    • Kedvse Edina!

      Ha csak ezt a két hangot nem tudja ejteni a gyermek, akkor is bőven elég az óvoda utolsó éve, hogy megtanulja ezeket a logopédián. Ha az idei tanévben még nem foglalkoznak ezzel a dologgal, lehet, hogy magától megjelenik a „k” hang a beszédben a nyár folyamán.
      Ha mindenképpen lépni szeretne az ügyben, akkor javaslom, hogy legalább egy felmérés-tanácsadás erejéig ősszel keressenek fel egy logopédust (a kerületi logopédiai szakszolgálatnál érdemes érdeklőni). Látatlanban nem tudok gyakorlási ötleteket sem mondani, ugyanis nem mindegy, hogy mit, hogyan ejt a gyermek a „k” hang helyett, illetve, hogy mit, hogyan hall (észlel), amikor „k” hangot kellene észlelni egy szóban. Ezen kívül meghatározza a gyakorlandó feladatokat, hogy mennyire ügyesek az ajak-nyelv mozgásai. Az „r” hang sokaknál csak 6 éves korra perdül be, az is teljesen normális. Érdemes elfogadó türelemmel, sok-sok mondókával, énekléssel, mesével kivárni ezeket a hangokat!

      Üdvözlettel,
      Zsófi

  4. Kedves Zsófi!

    Koszonom valaszat – elnezest, csak most olvastam vegre.
    Maris felhivtam a Baranyfelhot erdeklodven, hogy akkor ki tevekenykedik On helyett jelenleg. Hamarosan mehetunk a mi Zsofi leanyunkkal vizitre.
    Olvastam kozben a letapadt valadek problematikajarol, ami kesobb akar figyelemzavart is eredmenyezhet – nalunk ez 2 orrmandula mutetet kovetoen homeopatias modszerekkel all kezeles alatt.
    Megvettuk a „Jatsszunk beszedet!” c. konyvet, am meg nem vagtunk bele hazilag, nehogy elugyetlenkedjuk a dolgot, azzal tobbet artanank.

    Orulok, hogy nemcsak magamban orlodtem: most elvalik mit tudunk tenni, hogyan tudunk neki segiteni.

    Minden jot kivanok Onnek es jo egeszseget kisbabajuknak is!

    Udvozlettel,
    Takacs Noemi

  5. Kedves Zsófi!

    Kislanyunk (betoltotte 5. eletevet) bizonyos hangokat nem ejt tisztan:
    r-j
    k-t (igen, a KuTYa-problema masnal is letezik)
    g-d
    ty-t
    gy-d.
    Az oviban a logopedus meghallgatta, szerinte nem kell vele foglalkozni, mert ez meg elettaninak tekintheto. Megis aggodok, mert anno nekem s-sz-z-c-cs gondom volt, amit kozepiskolas koromban mar hiaba probaltak a helyere tenni (alapvetoen a szinpad vilaga erdekelt ui.).
    Lanyunknak is szuksege lesz fogszabalyozasra (velhetoleg nala is felmerul majd 2 egeszseges fog elvatolitasa is). Zsófi rendkivul verbalis, korat meghaladoan kezdett el mondokazni-meselni (1. gyermek) etc.
    Ugy erzem, jobb lenne minel korabban „megfogni” a problemat. Felek, mire hivatalosan foglalkoznak ezzel a nehezseggel, addigra rogzul benne a helytelen nyelvmozgas. Mit javasol? Varjak vagy megnyugtatolag indokoltnak erzi, hogy keressem fel valamelyik munkatarsat???

    Valaszat elore is megkoszonve,

    maradok tisztelettel,
    Takacs Noemi

    • Kedves Noémi!

      Véleményem szerint el kellene kezdeni a logopédiai terápiát, már csak azért is, mert ha jó verbalitású gyermek, akkor rövid időn belül zavarni fogja saját pöszesége, illetve azért, mert ez elég sok hang ahhoz, hogy az iskola előtti egy évre hagyjuk a javítását. Egészen biztos választ csak személyes vizsgálat után mondanék, mert az artikulációs mozgásokat és a hallási észlelést is figyelembe véve még valóban tisztulhat mindez magától, (de ha mégsem, akkor már késői lehet az ovi utolsó éve.) Tehát látatlanban inkább azt javaslom, hogy menjenek el még egy logopédushoz, és ha kell, kezdjék el a terápiát.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  6. Kedves Zsófia!
    Érdeklődni szeretnék, hogy kétnyelvű kisgyereknek mikor kellene elkezdeni beszélni? Kisfiam most 18 hónapos és az angol és magyar nyelvet is folyamatosan hallja. Tőlem a magyart, apjától az angolt és a TV is angolul megy (baby TV). Sajnos még egy értelmes szót sem mondott idáig. Gügyögni gügyög már régóta, de elkezdett aggasztani az a tény, hogy a gügyögése nem fejlődik beszéddé. Naponta kétszer fogalalkozok vele angol nyelven, ami azt jelenti, hogy könyvből meséket mondok, valamint képeket, , számokat, szavakat, stb mutogatok neki angol nyelven. A nap folyamán magyarul beszélek hozzá. Előre is köszönöm szépen válaszát!
    Üdvözlettel,
    Mariann

    • Kedves Mariann!

      Önmagában véve nem kirívó, ha egy gyermek csak később, 2 éves kor körül kezd el értelmes szavakat használni, majd utána rövid, egyszerű mondatokat, pláne, ha kétnyelvű! A valódi kétnyelvűségnél, ahol a két szülő anyanyelve különböző, két nyelvi központ is kialakul a gyermekeknél, ami hosszabb ideig is eltarthat. Van olyan eset is, hogy az apa nyelvét bár jól érti a gyermek, csak jóval később, akár csak 4-5 évesen kezdi használni. Az apuka angol anyanyelvű, vagy csak angolul beszél a gyermekhez? Mert ha nem az anyanyelve az angol, akkor javaslom, hogy hagyják abba a kétnyelűséget, illetve, hogy mindenki az anyanyelvén beszéljen a gyermekhez. Ezen kívül, szerintem most jobb volna ha Ön nem angolozna a gyermekkel, hanem abban az időben inkább magyarul mesélnének, mondókáznának stb. Ha az édesapa anyanyelve angol, akkor – ha van rá mód – Ő foglalkozzon a gyermekkel angolul. (Fontos tudni, hogy még ha nagyon magas szinten is beszél valaki egy nyelvet, az sosem lesz ugyanolyan, mint az anyanyelv, és ez nehezítheti a gyermek nyelvi fejlődését.) Ha erre nincs mód, apa nem ér rá, a gyermek akkor is fog tudni angolul beszélni, külön foglalkozás nélkül is, de mivel Magyarországon élnek, és az édesanyja magyar, így valószínűleg először magyarul fog megszólalni. Teljesen természetes tehát, hogy még nem mond értelmes szavakat, de ha őszig nem lát változást a nyelvfejlődésében, akkor majd keressenek fel egy logopédust!

      Üdvözlettel,
      Zsófi

  7. Kedves Zsófi!
    A kislányom 5 éves. Az óvodában logopédushoz jár, mert rosszul ejti a „k” és „t” hangokat, sokszor k-nak lehet érteni a t hangot. Rossz helyre rakja a nyelvét. Felmerült a hallásprobléma is, de voltunk hallásvizsgálaton és semmi probléma, valamint közben kivették az orrmanduláját, ami még okozhatott valamiféle halláscsökkenést. Most azt javasolták, hogy nem elég az óvodai logopédia, plusz fejlesztésre van szükség.( ezt az óvónők megkérdőjelezték) Tudna nekem valamiféle fejlesztő feladatlapot vagy könyvet javasolni, amivel esetleg mi elkezdhetnénk az itthoni gyakorlást?
    Válaszát előre is köszönöm!
    Üdvözlettel
    Ági

    • Kedves Ági!

      Látatlanban nem szívesen javaslok semmilyen könyvet, sőt otthoni gyakorlást is csak a logopédussal folytatott rendszeres konzultáció nyomán szabad csinálni, ugyanis nagyon könnyen lehet rosszul rögzíteni a gyerekeknél a hangokat, illetve beszédszorongást kialakítani – akár a legjobb szándék mellett is.. Kérjen tanácsot attól a szakembertől, aki a gyermekkel foglalkozik, vigyék haza minden logopédia után a logopédiai füzetet. Ha azokat gyakorolják, amiket a gyermek logopédián tanult, az a legjobb! Így biztosan gyorsabban haladhatnak az oviban is, és stabilabb lesz az, amit ott tanulnak.

      Üdvözlettel,
      Zsófi

      • Kedves Zsófi!
        A füzetet folyamatosan hazahozzuk, és gyakorolunk belőle. A probléma az, hogy csoportosan foglalkoznak a gyerekekkel, és már két hónapja az „sz” hangot gyakoroljuk. Beszéltünk a logopédussal, azonban azt a választ kaptuk, hogy ő még nem találkozott ilyen esettel, hogy valaki a „t” hangot képzi rosszul, és nem is nagyon tudja, hogy hogyan lehetne ezt orvosolni!
        Köszönöm a válaszát!
        Üdvözlettel
        Ági

        • Kedves Ági!

          Javaslom, hogy keressenek fel egy másik logopédust. Ilyesmire csak személyes vizsgálattal lehet érdemben tanácsot adni, segítséget nyújtani. Én jelenleg gyesen vagyok, de nyugodt szívvel ajánlom a Bárányfelhőben dolgozó kolléganőimet, a fenti honlapon tud információkat szerezni.
          Üdvözlettel,
          Zsófi

  8. Kedves Zsófia

    Véleményét és tanácsát szeretném kikérni 5 éves kislányom cumizási gondjairól.. 9és fél hónapos korától kezdve cumizik,beszéd fejeltsége korához képest jó, orvosok által, és védőnői vizsgálatok által, amiért írok az a leszoktatással kapcsolatos,2 és fél éves kora óta óvodába jár, oda egyáltalán nem vittük magunkkal a cumit pedig ott alvos csoportba jár,és sokszor nem is alszik mert itthon csak azzal tud elaludni.. se nappali kimozdulásokhoz.. de ha itthon vagyunk állandóan a szájában van,és úgy beszél hogy nem veszi ki a szájából a cumit,mondani is szoktam neki vedd ki kicsim mert nem érti anya.. de akkor meg inkább nem mondja mit szeretne. próbáltam sokszor elterelni rola a figyelmét, játszani, mondókázni, közös játékokat játszani hogy ne legyen a szájában,mondani neki hogy már nagy lány vagy és már az nem kell nekünk,másrészt két felső és két alsó elülső foga már kiesett és nem tudom hogy ez mennyire fogja befolyásolni a maradandó fogak állapotát?! vagy a beszéd készségét?! orvos és védőnő annyit tanácsoltak várjunk míg magától elhadja ezt a szokását!

    válaszát előre is köszönöm!
    Üdvözlettel, Ildikó

    • Kedves Ildikó!

      Azt, hogy a maradandó fogakra milyen hatással lesz, így látatlanban nem tudom megmondani, mert ez szájboltozat kérdése is, illetve azon is múlhat, hogy milyen a cumi. Természetesen nagyobb eséllyel nőhetnek „ferdén” a fogak, ha sokat cumizik. Talán ez a kisebb nehézség. Nyilván a nagyobb gond az, hogy valamiért még mindig nagyon erősen ragaszkodik a gyermek a cumihoz. Amilyen határozottan el tudta érni, hogy az oviba, illetve kimozduláshoz ne vigyék a cumit, annyira kellene most is megértően, ám mégis határozottan képviselni, hogy otthon is csak alváshoz használják már a cumit. Ez lenne az első lépés. Talán következő tanévben, amikor már (iskola előtti!) nagycsoportos lesz, akkor könnyebb lesz erre hivatkozva kissé visszaszorítani az otthoni cumizást, illetve elhagyni. Ugyanakkor lehet ez annak az ellazulásnak is a jele, hogy otthon még „kisgyermek lehetek”, míg a külvilágban, oviban bár jól esne, de mégsem kapom meg a számomra megnyugtató cumit. Van kisebb testvér? Amikor kisebb testvér születik, akkor pl. szeretnek a gyerekek „visszababásodni”, néha még pöszén beszélni is elkezdenek.

      Ha érzi a gyermek, hogy Önt ez valóban idegesíti, akkor akár határpróbálgatás, amolyan játszma is lehet a dolog mögött. Akár érdemes azt is kipróbálni, hogy egy-két hónapig egyáltalán nem foglalkoznak a cumi kérdéssel, sosem említik. Lehet, hogy kevésbé lesz érdekes.

      Azért azt gondolom, hogy idővel fokozatosan, de törekedni kell, hogy otthon is az elalvásra korlátozódjon a cumizás. Ha nem válik be, hogy nem foglalkoznak vele, és ugyanúgy sokat cumizik még otthon, akkor többször, napokon, heteken át érdemes az esti beszélgetésnél, mese után arról is beszélni, hogy jó lenne, ha már csak elalváshoz használná a cumit. Ha több cumija van, akkor első lépés, hogy már csak egy legyen. A többit el lehet tenni pl. egy szép dobozba, amit megőrizhet. Amúgy is lehet egy olyan nappali helye a cuminak, ahová szívesen teszi el a gyermek, megőrzésre. Akár együtt is gyárthatnak dobozt ehhez. Minden gyermek más, más-más segítség kell nekik. Biztosan rá fog érezni, hogy ön hogyan tud segíteni a gyermekének, hogy már ne legyen igénye az állandó otthoni cumizásra. Ha van az óvodában pszichológus, akkor érdemes talán vele is átbeszélni ezt személyesen, lehet, hogy egy onnan kapott ötlet segít majd önöknek.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  9. Kedves Kitti,

    Nem Akarom a Zsófia kenyerét elvenni, csak egy tanácsot szeretnék adni. Megfogadni nem muszály.
    Gyermekápolónő vagyok, sokmindent láttam tapasztaltam.
    Kérem, vigye el hallásvizsgálatra a kisfiát.
    Volt egyszer egy ilyen esetem, a barátnőm kisfiával. Ugyanez volt a problémája.. Amikor ugyanezt javasoltam, nagyon megharagudott rám. De elvitte a kisfiát az orvoshoz. Kiderült, hogy 90 %-os siket. Nem volt néma. Azonnal elindult a gyermek alapos kivizsgálása, és ment az élet tovább.
    A barátnőm pedig sirva köszönte meg, hogy ezt a tanácsot adtam, mert eszébe nem jutott volna hogy emiatt orvoshoz vigye.
    Jutka

  10. Kedves Zsófia!

    Kisfiam szeptemberben volt 2 éves, és nem akar beszélni, illetve egy szót mond az adjál (adá)! Mozgásával minden rendben van. Szinte egész nap mesélni kell, ő hozza a könyvet, imádja hallgatni a meséket, mondókákat. Nagyon aggódom,hogy normál-e, hogy még nem akar beszélni pedig szinte egész nap vele foglalkozom. Esetleg tudja javasolni valami megoldást, vagy hova forduljunk?
    Válaszát előre is köszönöm.

    • Kedves Kitti!

      Bár 2 éves korban még a normál beszédfejlődés része is lehet a fent leírt tünet, javaslom, hogy mindenképpen menjenek el logopédushoz. Ha másért nem, az Ön megnyugtatása miatt is nagyon fontos ez. A szakember ki tudja szűrni, ha nyelvfejlődési probléma, esetleg hallási, vagy figyelmi, idegrendszeri probléma áll a dolog hátterében. Nem kell megijedni, ha a mesekönyveket, a mondókákat szereti, ha érti a beszédet, akkor nagy baj nem lehet. Ugyanakkor fontos kiszűrni, hogy a beszédértés szituációk megértéséből, vagy a nyelv pontos értéséből fakad. Az okos gyerekek ugyanis nagyon jól kompenzálják a beszédértési nehézségeiket azzal, hogy következtetnek a szituációkból. Természetesen a logopédus el fogja küldeni önöket hallásvizsgálatra, mert ez mindig része a vizsgálatnak, és lehet, hogy neurológiai vizsgálatot is javasol. Mozgásos beszédindító terápiával lehet megsegíteni, elindítani a beszédet, ha orvosi szempontból negatívak a leletei (hallás és neurológia). A fent található honlapon keresztül akár hozzánk, a Bárányfelhőbe is jelentkezhetnek, szívesen segítünk.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

Comments are closed.