Kiss Gy. Zsófia logopédus

Kiss-Gy-Zsófia.jpg

Témakörök: beszédfejlődés, beszédhibák, írás-olvasás problémák

A szakértő elérhetőségei:
Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpont
1068 Budapest, Benczúr utca 1
Honlap: www.baranyfelho.hu

A szakértő cikkei>>

Kiss Gy. Zsófia logopédus vagyok. 2007-ben végeztem az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai karán logopédus tanár-és terapeuta szakágon. Jelenleg diplomamunkámat írom az ELTE BTK magyar szakán. E két iskola tükrözi érdeklődési körömet, mely több irányból is a magyar nyelvhez vezet.

Logopédusként több helyen is dolgoztam, a legkisebbek beszédindító logopédiai terápiáján át felnőttek beszédtechnikai képzéséig sok területet volt módom kipróbálni.

Jelenleg a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpontban dolgozom. Itt családterápiás szemléletű csapatmunkában dolgozunk együtt gyógypedagógus-, pszichológus-, gyógytornász kollégákkal. Jelenleg nyelvi-és beszédfejlődési zavarokkal-, olvasás-írás nehézségekkel-, hangképzési zavarokkal-, nyelvlökéses nyeléssel küzdő gyermekek (és időnként felnőttek) terápiáját végzem csoportos és egyéni formában. Emellett dolgozom a Haris Fogászaton, ahol szintén nyelvlökéses nyelés logopédiai terápiáját végzem.

Célom, hogy a nyelv, mint ’kommunikáció’ – így a külvilág és az ember közötti egyik legszorosabb kapcsolati lehetőség, mindenki számára örömforrás, pozitív megerősítést eredményező, jól használható rendszer lehessen. Mivel a beszéd, a nyelv, az emberi gondolkodás legmagasabb szintű funkciója, így sok-sok egyéb területnek jól kell működni ahhoz, hogy ezt a rendszert valaki elsajátítsa. Fontosnak tartom, hogy valóban komplex módon segítsünk, minden szükséges területet megtámogatva úgy, hogy a gyermekek szülei lehessenek a legfőbb segítőpartnerek a terápiás úton.

Mentés

hirdetés

170 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Kedves Zsófia! Kisfiam februárban volt három éves amikor elkezdtük az ovit.Nagyon nehezen szokott be az ovónénik a kezeim közül vették ki sírva becsukták az ajtót és csendbe lett egyszerre.Ezt a problámát úgy oldottuk meg,hogy apa viszi azóta nevetve fut be.De észrevettem a beszédén,hogy elkezdett dadogni,hol a szavakat ismétli hol a szavak elejét!Nyáron itthon voltunk 3hetet akkor semmit nem dadogott.Elképzelhető,hogy az óvodai beszokás áll a háttérben?Beszéltem az ovónőkkel ők azt tanácsolták még ne vigyem szakemberhez!Az lenne a kérdésem ön szerint is várjak vagy elvigyem egy szakemberhez(logopédus vagy pszihológus)vagy még várjak vele? Válaszát előre is köszönöm!!!

  2. Kedves Zsófia!
    Kisfiam 22 hónapos és nem akar beszélni. Bármit kérdezünk tőle, válasza tete. Állathangokból miau helyett nya-nya, ga-ga-ga helyett da-da, kutya ugat hám-hám. Ellenben nagyon jó a memóriája, bármit kérdezünk a könyvecskéiből, megkeresi, megmutatja, kisérletezik a fényekkel, a tükröződést imádja, nagyon jó a hallása. Minden nap rengeteget énekelek neki, a férjem mesét mond neki, mondókázunk, az udvaron sokat van kint, gyermekdalokat hallgatunk számítógépről. Próbálunk neki minél többet segíteni, hogy elkezdjen beszélni, mikor rákérdezünk, hogy mi ez, csak tete a válasz, sokszor inkább inti, hogy nem akarja mondani. Szeretném kérdezni, hogy mivel tudnánk neki még segíteni, hogy elkezdjen beszélni. Köszönöm válaszát.

    • Kedves Emőke!

      Javaslom, hogy keressenek fel egy logopédust, aki foglalkozik beszédindító terápiával. A vizsgálat, megfigyelés, játék során személyesen olyan kérdéseket tesz fel a kolléga,(születés körüli anamnesztikus adatok, mozgásfejlődésre vonatkozó adatok) ami segíthet kideríteni, mi lehet a megkésett beszédfejlődés hátterében. A logopédusnak nagy segítség lenne, ha szemészetre és hallásvizsgálatra elmennének, mielőtt vizsgálatra jelentkeznek, mert mindenképpen kellene a negatív orvosi lelet, ha nincs, a kolléga úgyis elküldi Önöket. Ezen kívül adódhat, hogy neurológusnál is járni kell, mert ez a három orvosi terület szorosan összefügghet a beszédkéséssel. Ha otthon sokat mesélnek, mondókáznak az nagyon jó, fontos, hogy mindezt lassan tegyék, ha lehet, a mondókákat kísérje mozgás, hintáztatás, ölbéli játékok. Minél kevesebbet nézzen a gyermek TVt, monitort, egészen más a gépen keresztül hallott nyelv, mint a természetes, otthoni, személyekhez kötődő kommunikáció. Jó, ha a lakásban az alapzajt minimalizálják, a tv pl. ha lehet, ne menjen a háttérben.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  3. Kedves Zsófia!

    Szeretném kikérni a véleményét az alábbiakról:
    10 évig éltem Angliában, mondhatni anyanyelvi szinten beszélek angolul. A párom is magyar és itthon élünk és van egy 3.5 hós babánk. Én angolul beszélek hozzá az első percektől fogva, angolul olvasok neki stb, mindenki más magyarul beszél körülötte.Azért döntöttünk így, hogy megtanulja az angolt, helyesen és így valamilyen előnnyel induljon később. Kétnyelvű Óvodába szeretnénk majd iratni.
    Az alábbi kérdések foglalkoztatnak: Milyen nyelven fog megszólalni? Nem fogja összezavarni ez a kétnyelvűség?
    Meddig beszéljek hozzá angolul, mikorra fogja elsajátítani a nyelvet? valamint: a magyar nyelv lesz az anyanyelve igaz és az angol nem megy-e majd a magyar rovására?

    Köszönöm segítségét.
    Niki

    • Kedves Niki!

      Megoszlanak a vélemények ezzel kapcsolatban. Objektíven, tudományosan nem tudok tanácsot adni, csak a saját véleményemet tudom elmondani, amit természetesen tanulmányaimra (nyelv és ember kapcsolata,pszicholingvisztika, nyelvfejlődés, gyermeknyelv) alapozok. Véleményem szerint az anya egyik legfontosabb szerepe az anyanyelv átadása. Érzelmi alapot ad, az érzelmi biztonság, amit az anya-nyelv ad, sokkal fontosabb alap a későbbi tanulásban is, mint egy korán elsajátított idegen nyelv. Mindenkinek az az anyanyelve, amit elsőként, természetes közegben, szintén anyanyelvi beszélőktől!! elsajátított. Ez alapján alakulhat úgy, hogy valaki kétnyelvű, mert két különböző anyanyelvű!! szülő veszi őt körül. A tanult nyelvek még hosszú évek után sem tudják olyan hitelesen képviselni a nyelven túli jelenségeket (mélyebb nyelvi rétegek, nyelvet kísérő gesztusok, hanglejtések), hogy az ne zavarná meg a gyermekek nyelvfejlődését. Lehet, hogy ha nagyon jók a nyelvi képességei, akkor látszólag nem zavarja meg őt a magyar nyelvben, de a veszteség, hogy az édesanyjától nem az anyanyelvet kapta, szerintem nagy hiány. Az üzenet, hogy „tanítani akartak”, és nem maximális szinten (ahogyan az édesanya is csak anyanyelvén képes erre) „megérteni, és megértetni”, hosszú távon kommunikációs gondokat okozhat. Ha valakinek a nyelvi képességei bármilyen szinten érintettek, akkor későbbi tanulási zavarhoz is vezethet ez. Óvodában, ha anyanyelvi angol óvópedagógus kíséri az óvodai életet, az megint más, mert addigra szilárd anyanyelvi alapokkal mennek a gyermekek az idegennyelvű közegbe. Hangsúlyokat, kiejtést segítheti az ilyen kétnyelvű óvoda, illetve a nyelv szeretetét, de véleményem szerint harmadik osztályos korban is elég elkezdeni egy idegennyelvet ahhoz, hogy fiatal felnőtt korára jól boldoguljon akár két nyelvből is a gyermek. Az oktatási (ovi-suli) rendszerhez kötődő idegennyelv tanulás tehát más téma. Az otthoni kétnyelvűség szerintem akkor működhet, ha két anyanyelvűek a szülők. Ekkor két nyelvi központ alakul ki a gyermeknél, gyakori, hogy mindkét nyelv később, lassabban fejlődik, általában azon a nyelven szólal meg először, amelyik országban élnek. Ha azonban nem anyanyelvi beszélők, akkor szerintem mindenki jobban jár, ha csak később (ovi), mint jó játék szerepel majd a gyermek életében az angol.

      Üdvözlettel, Zsófi

      • Kedves Zsòfia!
        Köszönöm a vàlaszàt. Nagyon fontos kèrdèsek lennènek mèg e kapcsàn!
        Elôre is köszönöm tovàbbi Segítsègèt.
        Ùgy döntöttem innent magyarul beszèlek hozzà.
        1. Angol altatòdalt ènekeltem neki eddig elalvàskor, valamint angol mondòkàkat szoktam neki mondani, amiket magyon szeret ès Megismeri.
        Ezeket meghagyhatom vagy ez csak összezavarja?
        2. Èn szeretnèm majd elkezdeni az angol ‘tanítàsàt’ neki akàr jàtèk formàjàban. Pl kinevezni 1-2 napot majd a hètbôl amikor csak angol van. Ez mûködhet majd? Ha igen mikortòl èrdemes bevezetni? Esetleg 2-3 ève korban?
        3. Mivel 4 honapja folyamatosan angolul beszéltem hozzá ès ha most abbahagyom, ebbôl nem lesz problèma?!
        Köszönöm!
        Niki

        • Kedves Niki!

          Nem fogja megzavarni a gyermeket, ha mostantól magyarul kezd beszélni Hozzá. A szeretett angol altatódal is nyugodtan maradhat a ‘repertoárban’, és a mondókák is maradhatnak, hiszen ebben az esetben ezek játékok. Olyan, mint amikor játék kapcsán pl. eltorzítjuk a hangunkat, mert pl.bábozásnál kisegér szerepébe bújunk, ettől még a gyermekek tudják, hogy az nem a mi hangunk…Én óvodás kor előtt nem kezdenék hozzá az otthoni angolozáshoz, egyelőre várják meg, figyeljék meg, hogy milyenek a gyermek nyelvi képességei. Normál képességeken belül is vannak tendenciák. Pl. vki nem igazán bátor, az egyensúly érzéke nem a legjobb, vagy kissé kötöttek az izmai, akkor elboldogul az óvodai, iskolai testnevelés órán, van olyan sport, amit szeret, amiben jó, de nem kezdünk tornász élsportolói karriert forszírozni, hiszen ebben nem tud igazán oldódni a gyermek. Ellenben lehet, hogy gyönyörűen énekel, vagy rajzol, és ebben maximálisan örömét leli. Ha tehát kifejezetten jó, erős magyar nyelvi képességeket tapasztalunk a gyermeknél, és 3-4 évesen nagyon stabilan, jól beszél magyarul, esetleg kicsit jobban, mint a korosztálya, akkor érdemes ilyen pici korban elkezdeni az angolozást. Ha esetleg kicsit is lassabb a beszédfejlődése az átlagnál (ennek megállapításában majd a védőnő, a bölcsőde vagy óvoda, esetleg szakember segíthet), akkor nagyon nagy szerencséje lesz, hogy nem zavarták meg őt egy idegen nyelvvel. Remélem ilyesmi probléma nem merül fel majd, és kedvükre játszhatnak angolosat egy stabil magyar anyanyelv mellett..
          Üdv, Zsófi

  4. Kedves Zsófia!

    5 éves lesz egy hónap múlva a kisfiam és ma az óvodában elvégezték a DIFER vizsgálatot. Az óvónő azzal fogadott, hogy nem-e van valami gond a kisfiam hallásával, mert hogy ha pl. el kell dönteni, hogy a hold és holt szavak közül melyik a megfelelő, akkor az én kisfiam mindkettőt jónak találta. Sokkal többet nem mondott az óvónő, mert ez is csak a csoportszoba ajtajában hangzott el. A kisfiam hallását a házi gyermekorvos korábban megnézte készülékkel és rendben találta, nem is küldött tovább minket szakorvoshoz. Ön szerint milyen probléma állhat a háttérben, illetve ez mennyire tekinthető „kórosnak”? Miképp tudok én, mint szülő a gyermekem fejlesztésében részt venni, ehhez kapható-e valamilyen szakirodalom feladatokkal? Szükség van-e esetleg szakemberre?
    Előre is köszönöm a válaszát!
    Éva

    • Kedves Éva!

      Egy ilyen vizsgálat alapján nem lehet mondani semmilyen konkrét véleményt. Az audiometrián – hallásvizsgálaton kívül érdemes lenne még tympanometriai vizsgálatot is végezni, mely megmutatja, hogy a dobhártya előtt és mögött milyen a nyomás. Az, hogy valaha volt negatív hallásvizsgálat, még nem jelenti, hogy a beszédhang-hallása jó a gyermeknek. Ez nem azt jeleni, hogy hallás sérülése, belső fülhöz, vagy hanginger feldolgozáshoz kötődő sérülése van, hanem utalhat arra, hogy letapadt a váladék (még ha nem is feltűnő, és nem is folyik konkrétan az orra), vagy középfülben pangó folyadék is okozhat ilyen problémákat. Tehát egy teljes körű hallásvizsgálat mindenképpen javasolt, mert bármilyen logopédiai terápiára mennek, ez mindenképpen az első lesz, amit kér a logopédus. A másik dolog, hogy lehetséges, hogy a hang beérkezését, és feldolgozását semmi nem nehezíti, mégis az idegrendszer nem tudja pontosan elkülöníteni a hallott információban a hangegységeket. Erről személyesen az óvodai logopédust érdemes megkérdezni, ennek legtöbbször jele van a beszédben is, tehát a gyermek cseréli a hangokat a beszédben is, vagy makacs pöszesége van, beszéde nehezen tisztul. Ritkán előfordul, hogy a beszédben nem annyira feltűnőek ezek a jelek, de pl. késett a beszédfejlődés, vagy a mozgásfejlődésben volt eltérés, esetleg koraszülött volt a gyermek stb. Tehát ha a hallása orvosi értelemben rendben van, a tympanometria görbéje is ép, akkor komplexebb logopédia vizsgálatra lenne szükség, mely akár a mozgásfejlődést is megfigyeli, ill. akár neurológiai vizsgálatot is tartalmaz. A beszédhanghallás, az un. fonéma tudatosság jól fejleszthető, de érdemes mielőbb elkezdeni. Erre célzott vizsgálatot tud csinálni a logopédus. A fent említett egy példa nagyon sok mindenből következhet, nekem még az is eszembe jutott, hogy a hold és a holt szavak, de főleg az utóbbi, egyaránt lehetnek értelmetlenek egy gyermek számára. Nem mindegy, hogy hogyan vették fel a vizsgálatot, ill., hogy a gyermek a feladatot valóban megértette-e. Érdemes lenne elvinni egy komplex logopédiai vizsgálatra a gyermeket, ott kiderül, hogy mennyiben kóros ez az eltérés.
      Üdvözlettel,
      Zsófi

  5. Az én fiam mostmúlt 4 éves és még nem beszél egy két szót már mond de nagyon ritkán amikor úgy másfél éves volt akor mondott több mindent de azóta elhagyta ezeket.A kisebbik fiam most 2 éves és azt veszem észre hogy kezdi utánozni a testvérét de amugy ö több mindent mond és a nagyobbik fiam inkább makog meg mutogat.Azt hozzá teszem hogy már egy éve angliában vagyunk és már emlitettem az itteni védőnönek és el küldtek több vizsgálatra vele ugy hogy azt lehet mondani hogy nem testi probléma.Szeretném a véleményüket kérni ezügyben hogy mit tudnék csinálni vele vagy fordúljake logopédushoz?

    • Kedves Alexa!

      Első és legfontosabb lenne egy teljes körű hallásvizsgálatra és szemészeti vizsgálatra elmenni, még akkor is, ha a hétköznapi életben úgy tűnik, hogy ezen a téren nincsen semmi gondja a gyermeknek!!
      Sajnos az angliai viszonyokról nem sokat tudok, hogy ott milyen rendszerben működik a logopédia. Talán legszerencsésebb lenne találni egy magyar anyanyelvű gyógypedagógust, aki a logopédia szakon végzett, de lehet, hogy már az is nagy segítség, ha mozgásterapeutaként dolgozik, vagy korai életkorú tanulási problémákkal küzdő gyerekekkel foglalkozik. Látatlanban annyit mondhatok bizonyosan, hogy ez mindenképpen súlyos megkésett beszédfejlődésnek számít, melynek hátterében valószínűleg egyszerre több dolog is húzódik. A beszédfejlődés a mozgásfejlődéssel szorosan együtt jár, ezért is lehet jó egy olyan kolléga, aki mozgás-és kognitív fejlesztést egyaránt végez. Nyilván az országváltás, a testvérszületés is összefüggésben lehet a beszédkéséssel, de a 4 éves kor már annyira késői, hogy valamilyen egyéb konkrét okot, nyelvi zavart, vagy tanulási, figyelmi problémát is feltételez. Ha nem találnak kint magyar nyelvű segítséget, akkor magyarországi hazalátogatáskor kellene mindenképpen komplex logopédia vizsgálatra időpontot kérniük. Ebben a lakóhely szerinti védőnői szolgálat segíthet, illetve magánúton egyeztethet időpontot logopédussal, akár a fent látható weblapon keresztül is.
      Remélem sikerül segítséget találniuk!
      Üdvözlettel,
      Zsófi

      • Köszönöm válaszát!Meg annyi lenne a hozzafuzesem hogy egy par szot azert ki mond amit a tesojatol vagy az unoka tesoktol tanul.Tehat szerintem nincs nyelvi problemaja.Es amit mond par szo kb.10 szot azt meg dajka nyelven mondja.A kerdesem az lenne hogy en mivel todom ot segiteni othon hogy megindoljo?Es velemenye szerint milyen sojos,ha haza megyek vele kb.mennyi ido lenne a valtozas,a javulas?Es ha otthon be iratom az oviba?Mert igy veszem eszre hogy a tarsaitol,testvereitol jobban tanul mint mint tonlunk szuloktol vagy a csaladban levo felnottektol. Udvozlettel:Alexa Elore is koszonom a valaszat!

        • Átlagosan elmondható, hogy másfél és kettő és fél éves kor között elérik az 50 aktív szót a gyermekek, amit használnak. Ez elegendő ahhoz, hogy rövid mondatokat kezdjenek alkotni. Azért írtam a nyelvi zavart, mert ha ettől nagyon eltér egy gyermek fejlődése, tehát korban és aktív szóhasználatban a fenti adatok nem stimmelnek, akkor nyelvi probléma, vagyis megkésett, vagy akadályozott nyelvfejlődési zavar áll fenn, amit beszédindító terápiával kezelni kell. Ez célzott mozgásfejlesztéssel együtt működik a leghatékonyabban. Annyira sok dologtól függ, hogy mennyi időt vesz igénybe egy ilyen terápia, illetve van-e egyéb ok a háttérben, azt sem tudjuk – ,hogy arra semmit nem tudok válaszolni, vajon meddig tart ez a folyamat. Az otthoni mondókázás, éneklés, mozgással kísért gyermekdalok, állathangok utánzása, a rövid, egyszerű mesék, vagy csak mesekönyvben képek nézegetése sokat segíthet. Az általános háttérzaj, a folyamatosan bekapcsolt tv/rádió/zene nagyban nehezíti a gyermek beszédtanulását. Fontos, hogy sokszor guggoljunk le hozzá, lássa arcunkat, amikor beszélgetünk, és soha ne várjuk el tőle, hogy ő is mondja, ne erőltessük.
          Ha óvodába fog járni, akkor is szüksége lesz logopédiai terápiára, de a kortárs közösség minden esetben jó lehet!
          Zsófi

          • Még anyi lenne hogy olvastam az interneten egy ojat hogy 5 éves kortol mar az agynak annak a terulete lezarul amely a meszeder felelos.Lehet hogy most nem pont igy volt de a lenyege ez volt.Hogy ez most igaz-e vagy ha ne tan akkor sem fog sikerulni akor mar esely sem lessz ra?

  6. Kedves Zsófia!

    Egy hónap múlva 3,5 éves kisfiam dadogásával kapcsolatban kérném a tanácsát. Kb. fél éve voltunk egy logopédusnál magánrendelésen, ott azt tanácsolták várjunk még, hátha rendeződik a beszéde. (Óvodába sem mentünk emiatt.) Két nagyobb testvére közül az egyik gyermeknél szintén volt hasonló dadogás, ott is azt ajánlották, hogy „ne vegyük észre”, és valóban amire ő elkezdte az óvodát, nagyjából „kinőtte” a dadogást, illetve maradtak még kisebb akadozások, de később ezeket is teljesen elhagyta. Sajnos kisfiunknál úgy látszik rosszabb a helyzet, bár teljesen hullámzó, néha egész szépen beszél, néha viszont ok nélkül sokkal jobban dadog. Sajnos mostanában is ez a helyzet, a magánhangzókat hosszasan elnyújtva, sokszor erőltetve mondja, mássalhangzóval kezdődő szótagokat pedig ismételget, bár azt talán nem görcsösen, hanem inkább lassan. Ő, úgy tűnik, nincs tudatában beszédhibájának, szinte folyamatosan beszél egész nap. Emellett a legtöbb hangot hibásan képzi, cseréli…Amúgy teljesen jó értelmi képességű gyerekről van szó, trauma nem érte sohasem. Gyerekkorában édesapja is dadogott rövid ideig, Próbáltam utánaolvasni a témának, esetleg örökletes beszédgyengeségről lehet szó?
    Nagy segítség lenne, ha konkrétan tudna ajánlani ezzel foglalkozó logopédust. Esetleg Ön foglalkozik-e ilyen problémákkal? Gondolkodunk rajta, hogy logopédiai óvodába járassuk-e, itt talán kevésbé érné őt negatív kritika, és komplexebb fejlesztésben részesülhetne, de nem tudom, hogy nem lenn-e előnyösebb egy „normál” óvodában helyes beszédet hallania majd társaitól? Ön mit ajánlana?
    Köszönettel: Enikő

    • Kedves Enikő!

      Az alábbi honlapon keresztül felkeresheti az általam ismert egyik legjobb szakembereket, aki dadogókkal foglalkoznak.
      http://www.dadogas.info/
      Ezen kívül érdemes még itt tájékozódni:http://demoszthenesz.hu/

      Logopédiai óvoda előtt mindenképpen keressenek fel még egy szakembert, ő tud arról is képet adni, hogy érdemes-e elindítani a szakértői vizsgálatot, ugyanis ahhoz, hogy logopédiai óvodába járhasson a gyermek, szakértői vélemény kell. Erről itt kaphat bővebb információt:
      http://www.oktatastudakozo.hu/index.php?main=description&hid=290

      Létezhet örökletes, a beszédet érintő gyengeség, ez még nem biztos, hogy indokolja a logopédiai óvoda választást, de nagyon jó, hogy igyekeznek megelőzni az olyan másodlagos következményeket, mint a beszédfélelem. Remélem, az fenti kollégák tudnak majd önöknek segíteni!

      Üdvözlettel,
      Zsófi

  7. Kedves Zsófia!
    Kisfiam 2 és negyed éves, s nem beszél. Halandzsázik, gügyög. Szókincse: Mama, papa, Apa, Au (=Anya), autó, Lala (=Attila), Titi (=Timike), Nono (=Nóri), Aku (=Andris).
    Augusztus vége óta jár bölcsibe, azt reméltem, majd a közösségben beindul a bezséd, de nem. Rendkívül jól megérteti magát értelmes beszéd nélkül is.
    A hallása amúgy rendben van, mindent meghall és meg is csinál, amit mondok neki vagy amit más mond. (csecsemőkori hallásvizsgálaton voltunk), ritmusérzéke is nagyon jó és rendkívül jól intonál.

    Rengeteget beszélünk hozzá normálisan, nem gügyögve, nagyon sokat énekelek neki, ráadásul van egy 5 éves nővére, aki folyton beszél hozzá, mesél neki.
    Szóval elvileg minden adott, de mégsem beszél.
    Kell már aggódnom? Kellene vinnem valahova kivizsgáltatni vagy logopédushoz?

    Köszönettel: Ildi

    • Kedves Ildi!

      Az ön megnyugtatása érdekében akár most is fel lehet keresni egy logopédust, aki kifejezetten a korai időszakkal, beszédindító terápiával foglalkozik. Azért jó ez, mert a szakember egyszerre figyeli meg a gyermek játékát, figyelmét, mozgását, érzelmi reakcióit stb. valamint célzott kérdéseket tesz fel a szülőnek, amiből sok minden kiderülhet. Ha van a háttérben meghúzódó nyelvi probléma, akkor nagyon jó, ha már ennyi idős korban kiderül, és célzott megsegítéssel nyom nélkül felzárkózhat a gyermek nyelvi teljesítménye a kortársaiéhoz óvodás kor végére. Ha nincs, akkor pedig lehet hagyni mindent a maga útján, természetes módon fejlődni. Ezzel együtt, az ön leírása alapján úgy gondolom, hogy néhány hónap várakozás még beleférhet ebbe a történetbe, ha Ön nem feszült ettől a dologtól. Ha áprilisig nem történik jelentősebb változás, akkor érdemes elkezdeni „keresgélni” egy logopédust, aki személyesen megvizsgálja a gyermeket, azért is legkésőbb akkor, mert az iskolai tanév végén már mindig nehezebb vizsgálati időpontot kapni bárhol, és őszig várni már valóban sok idő lenne, ha esetleg amúgy segítségre volna szükség. Leírása alapján azonban úgy vélem, nem lehet komoly gond a háttérben.

      Üdvözlettel,
      Zsófi

      • Kedves Zsófi!

        Köszönöm a részletes választ. Tud esetleg ajánlani olyan logopédust, aki ilyen beszédindító terápiával foglalkozik?
        Esetleg Ön?

        Üdvözlettel:
        Ildi

        • A Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközponton keresztül felvehetjük a kapcsolatot, így majd személyesen is tudok mondani bővebb információt (www.baranyfelho.hu).
          Üdvözlettel,
          Zsófi

    • Kedves Zsófia!

      Kisfiam 27 hónapos és nem beszél csak a maga nyelvén és sajnos észre vettem , hogy nem is ért meg sok mindent. Voltunk fülészeten és sajnos savós középfülgyulladása van mindkét fülén és nagy az orrmandulája . Azt szeretném kérdezni , hogy ez okozhat beszéd megértési problémát ? A fül orr gégész doktornő azt mondta , hogy30 % a hallás csökkenés és ez nem okoz olyan nagy mértékben beszédértési problémát. Valamelyik nap mondta neki , hogy kacsa mondja háp- háp és elkezdett integetni oly an mint ha azt értette volna , hogy pá-pá vagy mondom neki , hogy csücss és Ő indul a fürdőszoba felé mert a fürdést úgy szoktuk neki néha mondani , hogy fürcsi. Korai fejlesztőbe 26 án megyünk ekkor kaptunk időpontot. Válaszát előre is köszönöm.

  8. Kedves Erzsébet!

    Érdemes lenne továbbra is logopédiára és diszlexia prevenciós fejlesztésre járni, mert ebben az esetben nagy eséllyel lehetnek mélyen megbújó tanulási eltérések, amik nem biztos, hogy első osztályban megmutatkoznak. Javasolt minden esetre megsegíteni az írás-olvasás tanulást nem korrepetálással, hanem fejlesztőpedagógiai eszközökkel. Nem kell megijedni, ez nem azt jelenti, hogy mindenképpen fennáll a diszlexia esélye, hanem, ahogy Ön is kérdezte, még most egy-két évig van lehetőség arra, hogy a logopédián eddig korrigált hangok helyes ejtése, és ahhoz kapcsolódó pontos hang-észlelés megerősödjön. Ha gyors beszédnél még nem mindig ejti tisztán a hangokat, akkor ez is jelzi, hogy még további megerősítésre van szüksége. Egyébként mindebben a betűtanulás legtöbbször segít, de az olvasás-íráshoz szükséges nagyon magas szintű hanghallást, hangokra bontást érdemes külön, egyéni terápiában megsegíteni. Javaslom, hogy továbbra is járjanak legalább heti egyszer logopédiára, mert nagyon nagy segítség lesz ez később, néhány év múlva, amikor az esetleges hiányos alapokat már sokkal nehezebb pótolni.

    Üdvözlettel,

    Zsófi

  9. Kedves Zsófia!
    Kislányom júniusban töltötte be a 7 évet. Most első osztályos. Két éve úgy kezdtük el a logopédiát (heti 2 alkalommal), hogy 13 hang nem volt meg neki. Már csak az r hang hiányzik, illetve ha bele lendül a beszédbe nem használja azokat a hangokat amiket már egyébként tud. Kérdésem az lenne, hogy hány éves korig korrigálható a beszédhiba?
    Válaszát előre is köszönöm! Erzsébet

Comments are closed.