Szülés utáni depresszió: felismerés és kezelés

szülés-utáni-depresszió-208x300.jpg

Az újszülött ellátásával kapcsolatos teendők valóban megerőltető volta miatt nehéz felismerni a szülés utáni depressziót. Bizonyos tünetei – mint a fáradtság vagy az alvászavar – természetesek egy kisgyermekes család életében. A környezet, barátok, rokonok és a szakemberek feladata, hogy megkülönböztesse a depressziót a természetes fáradtságtól vagy a szülés utáni természetes lehangoltságtól.

A korai felismerés azért rendkívül fontos, mert segítségével elkerülhető, hogy megromoljon az anyának a gyermekéhez és a párjához és önmagához fűződő kapcsolata. A kismama általában túlságosan sérülékeny ahhoz, hogy segítséget kérjen. Gyakori, hogy egy barátnő vagy családtag viszi el a kismamát orvosi vagy pszichoterápiás segítséget kérni. Ha néhány hétnél tovább tartanak a súlyosabb állapotok, minél hamarabb keressünk szakmai segítséget!

Szülés utáni  hangulati zavarra, depresszióra hajlamosító tényezők

  • nem kívánt terhesség
  • magárahagyottság élmény
  • rendezetlen családi, párkapcsolati háttér
  • a szülésben való felkészülést nem támogató partner
  • ha valaki serdülőkorban, a menstruációt megelőzően (premenstruációs szindróma) vagy a terhesség alatt hangulatzavarral, lehangoltsággal küzd
  • koraszülés vagy nehéz, elhúzódó, traumatikus szülés
  • császármetszés
  • fogyatékosan vagy rendellenességgel született gyermek
  • szülés utáni komplikációk megjelenése
  • hosszas kórházi tartózkodás
  • szülés utáni kimerültség
  • alváshiány és szakaszos alvás
  • bizonytalanság és kétségek az anyaszerepet illetően
  • a változás okozta stressz, megfelelési kényszer, irreális elvárások
  • a munkahelyi támogató környezet megszűnése
  • munkahelyi karrier elveszítésének érzése
  • a családi, baráti segítségnyújtás hiánya
  • a szabadidő, önmagára fordítható idő hiánya

A szülés utáni depresszió tünetei

  • Állandó szomorúság, sírdogálás, kedvetlenség, érdektelenség. Az anya nem tud örülni gyermekének, nehezen alakít ki vele kontaktust.
  • Ingerlékenység, ideges, feszült, agresszív viselkedés.
  • Állandóan fáradtságérzés, de képtelenség a pihenésre, éjszakai alvászavarok.
  • Evési zavarok: étvágytalanság, gyakran fogyás vagy épp ellenkezőleg az evés az egyetlen dolog, amiben örömét leli.
  • Saját magáról és a gyerekről való gondoskodás csökkenése: nehezére esik az anyának mosakodnia, ebédet főzni saját magának vagy a kicsinyének.
  • A frissen szült nők gyakran beszámolnak arról, hogy alkalmatlannak érzik magukat az anyaságra, reménytelennek tartják a saját helyzetüket, rosszabb esetben bűnösnek érzik magukat, mert nem tudnak megfelelni a környezet elvárásainak.
  • Gyakori panasz még a koncentrálási nehézség, elfelejtenek szavakat, nem jutnak eszükbe dolgok, képtelenek dönteni adott szituációkban.
  • Igazán komoly esetben az anyában felmerülhet az öngyilkosság gondolata vagy a megőrüléstől való félelem.

Mindezek a tünetek előfordulhatnak bárkinél, aki gyermeket hoz a világra, de ha a szülést követő 3 hónapban jelentkeznek és két hétnél tovább fennállnak, akkor szülés utáni depresszióra gyanakodhatunk.

Súlyosabb zavarokra utaló jelek

  • kényszerképzetek
  • állandó kimerültség
  • gyors szívdobogás
  • szédüléssel, remegéssel járó, pánikszerű rohamok jelentkezése
  • rendszeres éjszakai felriadás
  • a mellőzöttség alaptalan érzése
  • személyes higiénia elhanyagolása
  • súlyosabb szorongás
  • túlzott aggódás a babáért
  • emlékezetkihagyás
  • öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok
  • erőszakos gondolatok

Mit tehetünk a szülés utáni depresszió ellen?

Táplálkozás

A depressziót súlyosbító alacsony vércukorszint kialakulásának megelőzésére táplálkozzunk rendszeresen, étrendünk legyen egészséges. Aki tart a hízástól, egyen kevesebb édességet és szénhidráttartalmú élelmiszert, és fogyasszon több gyümölcsöt és nyers zöldségfélét.

A B6-vitamin, illetve a multivitamin-készítmények enyhíthetik a tüneteket. Már a várandósság alatt nagyon fontosak az ásványi anyagokat és omega 3 zsírsavakat tartalmazó készítmények. Mindig természetes vitaminkészítményeket vegyünk, mert azok beépülése gyorsabb és hatékonyabb!

Elfogadás a változásokkal kapcsolatban

Még a szülés előtt készítsük fel magunkat lelkileg is a várható változásokra és a szülés élményére. Ebben nagy segítséget jelenthetnek a várandósság alatti magzati kapcsolat tréning, születéstréning, kismamajóga, szülésfelkészítő csoportos foglalkozások. Ezekbe vonjuk be a férfiakat is, hogy ők is felkészüljenek a várható lelki változásokra, élményekre. Ugyancsak fontos, hogy egy lelkileg a szülésre és a szülés utáni időszakra felkészült apa sokkal biztonságosabban és segítően vesz részt a szülés és utána következő időszakokban.

Relaxáció, meditáció – kismama klubok, csoportok

Az újszülött gondozásával kapcsolatos aggodalom teljesen természetes érzés, és sok nő tapasztal fájdalmakat a szülés után. A feszültség és a szorongás csillapítására légzőgyakorlatokat és más relaxációs és vizualizációs technikákat alkalmazzunk, jó eredményeket hozhat a meditáció is. Babásjóga és egyéb csoportok, kismamaklubok nagyban hozzájárulnak a szociális igényeink pótlására. Mindez rendkívül fontos ahhoz, hogy ne érezzük magunkat egyedül problémáinkkal.

Pszichoterápia

Hosszabb ideig fennálló és súlyos hangulati problémák esetén mihamarabb forduljunk pszichoterápiás segítséghez. Ha gyógyszeres kezelésre van szükség, ismerjük meg és mérlegeljük a lehetőségeinket, hogy olyan megoldást találjunk, amely a szoptatással összeegyeztethető.

Már találunk olyan pszichoterápiás segítséget, ahová a babával együtt tudunk elmenni. Gyakran a szülés élményének feldolgozása, a saját születésélményünk elfogadása segít a szülés utáni nehézségek elfogadásában.

Ha az ismerősi körben felismerjük ezeket a tüneteket más kismamákon, ne késlekedjünk segítséget kérni és a szenvedő anyát a szakmai segítséghez hozzájuttatni! Minél később kérünk segítséget, annál nehezebb lehet a kismamát kimozdítani az elkeseredettség állapotából!

Dobos Andrea Beáta, www.szuletesterapia.hu, www.magzatikapcsolat.hu | Kérdezd szakértőnket>>

Fotók: Freedigitalphotos.net

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

Tóth Andrea Beáta vagyok, pszichopedagógus és iskolafejlesztő, meditációs és relaxációs tanár, szimbólum és transzlégzés terapeuta. A meditáció, mint életmód és a transzgyakorlatok segítségével célommá vált a szülésre felkészítés, a várandósság és szülés minőségének javítása és a női létezés minél teljesebb átélésének kibontakoztatása.
Előző cikkGyerekremekek hulladékból
Következő cikkNe tegyünk élő állatot a fenyőfa alá!

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..